• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transparenses Komplexitet - Leverantörsrelationens påverkan på ett företags möjlighet att vara transparent

Abstract
Globaliseringen av företags försörjningskedjor och skandaler rörande arbetsvillkor hos leverantörer har aktualiserat behovet av transparens. Att vara transparent innebär att företag kan visa var, och under vilka förhållanden, deras produkter produceras. Trots omfattande forskning om CSR, uppförandekoder och kontroller av leverantörer finns det relativt få empiriska studier som fördjupar sig i företags transparensarbete. Detta är förvånande och problematiskt eftersom transparens har fått en framskjuten roll i såväl den akademiska som praktiska diskussionen om företags ansvar för sina leverantörer. Framför allt saknas studier som mer djupgående analyserar komplexiteten i att bli transparent och förklarar varför företag kan uppvisa olika grad av transparens och varför denna kan variera i relation till olika leverantörer. Vårt syfte med denna uppsats är därför att studera hur företags leverantörsrelationer påverkar deras möjlighet att bli transparenta. Vi bygger vår uppsats på en fallstudie av ett medelstort svenskt klädföretag som har som vision att bli ”det mest transparenta företaget i världen”. Studien visar att ett företags möjlighet att bli transparenta präglas av dess leverantörsrelationer och utmanar därmed tidigare forsknings förenklade beskrivning av transparensarbete genom att visa på komplexiteten i frågan. Mer specifikt visar studien att graden av makt, kontroll och tillit i leverantörsrelationen är centrala för att förstå varför olika leverantörer uppvisar olika grad av transparens. Uppsatsen avslutas med en diskussion av resultatens implikationer för såväl företag som framtida forskning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33368
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_33368_1.pdf (608.3Kb)
Date
2013-07-02
Author
Vogel, Klara
Sandberg, Tove
Series/Report no.
Logistik
12/13:6
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV