Visa enkel post

dc.contributor.authorBergström, Karl
dc.contributor.authorJampolskaia, Alexandra
dc.date.accessioned2013-07-02T14:51:30Z
dc.date.available2013-07-02T14:51:30Z
dc.date.issued2013-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33371
dc.description.abstractI denna uppsats avhandlas de problem som uppstod för tandläkaren, Irina Jampolskaia, efter att ha genomfört ett uppköp av en etablerad privat tandläkarpraktik i Nordstan. Ett problem som uppstod var att patientantalet minskade på grund av deras lojalitet gentemot förra ägaren, Lars-­‐Erik. I brist på kapital, efter uppköpet av praktiken, och avsaknad erfarenhet av varumärkesarbete, var Irina i behov av hjälp. Syftet med uppsatsen var att presentera förslag på hur Irina, utifrån små medel, skulle agera för att minimera bortfall av befintliga och generera nya patienter under de kommande två åren. Vårt empiriska material tillsammans med vår teori låg till grund för att besvara våra frågeställningar. En personlig intervju, med Irina, genomfördes för att få en fördjupad förståelse kring hennes situation gällande övertagandet av patienter. För att studera patienters lojalitet och om tandläkarbyte förekommer genomfördes en fallstudie i kombination med statistisk analys som bygger på två undersökningar. Den första undersökningen genomfördes bland 70 arbetande personer i Nordstan där alla var över 23år och inte längre påverkades av fri tandvård. Den andra undersökningen utgjordes av Irinas 912 befintliga patienter. Studiens empiriska insamlade material visar att patienter någon gång har bytt tandläkare och det som skapar lojalitet gentemot tandläkare är personlig service och trygghet. Utifrån vår analys drogs slutsatserna att Irina ska i första hand ska fokusera på att upprätthålla en god personlig service och tillfredsställa patienternas behov för att behålla befintliga patienter och med deras hjälp attrahera nya patienter som inte tidigare har besökt praktiken. Genom att göra de befintliga patienterna nöjda uppstår positiv word of mouth och synergieffekten kan bli att deras anhöriga väljer att besöka Irina. En nöjd kund pratar med en kamrat, en missnöjd med tio.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries12/13:10sv
dc.titleEn tandläkares varumärke - Att, med små medel, behålla befintliga och attrahera nya patienter genom aktivt varumärkesarbetesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post