Visa enkel post

dc.contributor.authorLoo, Robin
dc.contributor.authorHögberg, Keith
dc.date.accessioned2013-07-02T15:24:55Z
dc.date.available2013-07-02T15:24:55Z
dc.date.issued2013-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33372
dc.descriptionCSR är en fras som företagen ofta slänger sig med idag, och de skryter ofta om hur de tar ansvar för miljön och sociala aspekter. Vad händer med företagens CSR-program när de genomgår en ekonomisk kris? Vi kommer att i en kvalitativ fallstudie att undersöka hur Nordix, ett stort svenskt industriföretag, har klarat den senaste ekonomiska krisen och hur deras CSR-program förändrades mellan åren 2006 och 2012.. Företaget slogs av krisen i slutet av 2008, så med den tidsperioden får vi ett perspektiv hur tillståndet var innan, under och efter krisen. Studien syftar till att besvara om, och i så fall hur, ett företag förändrat sitt CSR-arbete i samband med den nämnda krisen? Vid vår analys av det insamlade materialet, som bestod av årsrapporter och intervjuer, använde vi oss av Visser och Porter & Kramer för att förklara hur CSR förändras och hur det borde förändras. För att förklara varför det förändras använde vi oss av intressentteorin samt institutionell teori för att få en bättre överblick. För att göra analysprocessen lättare och mer överskådlig använde vi oss av en modifierad modell från en tidigare fallstudie gjord vid Handelshögskolan (Göteborg). I vår studie har vi funnit att CSR-programmet har förändrats efter krisen, där CSR blivit en mer strategisk fråga och CSR-arbetet hamnat närmare kärnverksamheten. Dock kan vi inte dra slutsatsen att förändringen beror på krisen, eller någon annan variabel.sv
dc.description.abstractCSR is a commonly used phrase today, and companies often boast about their commitment to the environment and social aspects. But what happens to the CSR-programmes when the company is going through an economic recession? We will in a qualitative case study investigate Nordix, a large Swedish industrial company has coped with the financial crisis and try to get an understanding on how they have changed their CSR commitment during the period 2006 to 2012. The crisis struck the company in the late 2008, so with this time lapse we will get the state of the CSR performance before, during and after the financial crisis. For our analysis of the collected data we used Visser and Porter & Kramer to explain how CSR change, and how it should change. To explain why it changes we use the Stakeholder theory and Institutional theory to get the bigger picture. To make the analysing process easier and more foreseeable we used a modified model from a previous case study at Handelshögskolan (Gothenburg). Where we examined the company’s annual reports from 2006 to 2012. With a focus on changes in general, and on the social and environmental aspects. In our study we have found that the CSR-programme has changed after the financial crisis. Their CSR is now closer to the company’s core business and we have found some evidence for variation in investments in the CSR-programmes during the period. Although we can not make the assumption that it is because of the crisis, or some other variable, due to the restrained data we could collect.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries12/13:3sv
dc.subjectCSR, ekonomisk kris, financial crisis, hållbarhet, hållbar utveckling, sustainable developmentsv
dc.titleCSR - I Nöd och Lust - Fallet Nordix - en studie i huruvida ett industriföretag har förändrat sitt CSR-arbete efter den ekonomiska krisensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post