Visa enkel post

dc.contributor.authorLindkvist, Stefan
dc.date.accessioned2007-04-24T11:43:13Z
dc.date.available2007-04-24T11:43:13Z
dc.date.issued2007-04-24T11:43:13Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3341
dc.description.abstractBakgrund, syfte och studiens förlopp: Företag har länge eftersträvat att öka såväl sin inre som yttre effektivitet men även försökt få en god överblick och goda beslutsunderlag gällande verksamhetens olika områden. Under de senaste decennierna har utvecklingen inneburit att bland annat balanserat styrkort och ERP-lösningar funnits att tillgå. Nästa generation i utvecklingen inom beslutsstöd och verksamhetsstyrning anses av många vara konceptet Corporate Performance Management (CPM). Enligt konsult- och analysföretaget Gartner, tillika innovatören, definieras CPM som ett helhetskoncept för integrerad användning av metoder, nyckeltal, processer och system för att styra och övervaka företagets verksamhet. Retoriskt hävdas även att CPM skall ge strategiska fördelar. Studiens tänkta syfte var således att beskriva innebörden av CPM och dess strategiska fördelar samt att påvisa huruvida det förelåg en strategisk fördel att anamma CPM. Utöver att konceptet ansågs ligga i framkant av utvecklingen skulle det visa sig att området dessutom knappt blivit vetenskapligt behandlat. Båda dessa aspekter påkallade författarens nyfikenhet och vilja att med en explorativ ansats försöka undersöka det hela. Det skulle senare, efter många svårigheter längs vägen, visa sig att kartan inte överstämde med verkligheten och att närmast samtliga respondenter hade bristfällig förståelse för CPM. Det medförde i sin tur att det blev omöjligt att uppfylla syftet om huruvida användandet av CPM innebar strategiska fördelar. Författaren tvingades att byta fokus och istället försöka förklara förståelsen kring innovationen CPM samt de olika aktörernas roller och deras agerande under studiens svårhanterliga förlopp. Uppsatsen skulle därmed inte komma att utvecklas till en uppsats av traditionell karaktär. Den explorativa ansatsen skulle visa sig användbar samtidigt som den skulle få en djupare innebörd för författaren under studiens förlopp. Förhoppningsvis kan erfarenheterna från denna studie även ligga till grund för framtida forskare att försöka förstå CPM men samtidigt varsamt hantera föreställningarna gällande CPM och de aktörer som hanterar konceptet. Avgränsningar: Studien behandlar inte huruvida de undersökta respondentföretagens strategier är de rätta, eller om och hur företagens mål uppnås. Studien fördjupar sig heller inte i implementeringen, den teknologiska infrastrukturen eller det praktiska bruket av CPM Metod: Studien har en explorativ ansats och en kvalitativ metod. Samtal genomfördes med tre konsulter som författaren på egen hand sökt upp, samt sex respondentföretag författaren blivit hänvisad till av affärssystemleverantörer. Leverantörerna ombads välja ut respondenter vid kundföretag som anammat CPM och som dessutom hade erhållit strategiska fördelar utav det. Det empiriska materialet i form av svar från samtalen kom sedan att sammanfattas samt analyseras utifrån såväl författarens referensram som respondenternas referensram för att finna gemensamma drag beträffande förståelsen av CPM. Avslutningsvis förs II en diskussion där studiens slutsatser presenteras samt att författaren ger ett antal råd till de konsulter, leverantörer och potentiella kundföretag som skall hantera ärenden gällande CPM. Slutsatser: Konceptet CPM anses vara mycket betydelsefullt för framtiden men det har idag inte fått den spridning som Gartner retoriskt hävdar. Konsulter och leverantörer har svårigheter att förmedla konceptets innebörd och dess nytta för sina kunder. Respondenterna uppvisar därför en bristfällig förståelse gällande CPM och verkar samtidigt förhållandevis tillfreds med de metoder, nyckeltal, processer och system som idag används. Huruvida CPM verkligen är något nytt råder det delade meningar om men att lyckas integrera allt för att i framtiden uppnå en högre inre och yttre effektivitet samt strategiska fördelar tilltalar flertalet respondenter. Förslag till fortsatt forskning: Företa fallstudie hos företag som de facto har anammat CPM, enligt Gartners definition, och undersöka huruvida de erhållit operationella och/eller strategiska fördelar. Ett annat förslag är att undersöka hur tillämpandet av CPM har påverkat olika hierarkiska nivåer i ett eller ett flertal företag. Ytterligare ett förslag till fortsatt forskning är att studera den nyckelroll som Gartner har och deras tillvägagångssätt att såväl konceptualisera sina idéer som att sprida sina analyser och innovationer.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-74Meng
dc.subjectStrategi, helhetssyn, helhetskoncept, ekonomistyrning, Corporate Performanceeng
dc.titleCorporate Performance Managementeng
dc.title.alternativeEn innovation kunderna inte förståreng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post