Visa enkel post

dc.contributor.authorGräsberg, Anna
dc.contributor.authorGöransson, Sandra
dc.date.accessioned2013-07-05T09:49:35Z
dc.date.available2013-07-05T09:49:35Z
dc.date.issued2013-07-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33421
dc.descriptionUtsläpp från biltrafik är känt för att ha en negativ inverkan på klimatet och människors hälsa. För att minska utsläppen och dess påverkan infördes den första januari 2013 en trängselskatt i Göteborg. Skatten belastar dem som reser till och från Göteborg med bil. Vi har genomfört en enkätundersökning på individer som bor ungefär 25 kilometer från Göteborg, för att undersöka hur deras resebeteende har påverkats av trängselskatten. Undersökningen bestod av frågor gällande resmönster med bil och kollektivtrafik, möjliga substitut till bil, attityd mot trängselskatten och socioekonomiska faktorer. Våra resultat visar att i genomsnitt har 22 procent i Gråbo, till skillnad mot 16 procent i Särö, minskat sitt bilåkande. Motsvarande ökning i resande med kollektivtrafik är 13 procent i Gråbo och 5 procent i Särö. Vi har även hittat tre andra substitut: anpassning av tid och dag för att resan, resa till en annan destination eller att ställa in resan. Dock hittade vi inga andra signifikanta transportsubstitut än kollektivtrafik. Individer med en högre inkomst påverkas mindre av trängselskatten jämfört med dem som har en lägre inkomst. Även faktorer som anledning för resa, attityd mot trängselskatten och om en individ har barn har en signifikant påverkan på förändrat resebeteende efter trängselskattens införande.sv
dc.description.abstractEmissions from car traffic are known to have a negative impact on the climate and on human health. To reduce these emissions and their impacts, a congestion tax was implemented in Gothenburg on the first of January 2013. The tax will be charged on individuals who travel to and from Gothenburg. We have conducted a survey study on individuals living in two areas located about 25 kilometres from Gothenburg to investigate how their travel behaviour has been affected by the implementation of the congestion tax. The survey consisted of questions about travel behaviour by car and public transport, possible car substitutes, attitudes toward the congestion tax and socio-economic factors. Our results show that on average 22 percent of the individuals in Gråbo compared to 16 percent in Särö have decreased their travel by car. There is a corresponding increase in travel by public transport of 13 percent in Gråbo and 5 percent in Särö. We have found three other types of substitutes: adaption of day and time of travel, travel to another destination or cancelling the travel. However, we did not find any significant substitution to other means of transportation than public transport. Individuals with a higher income are less affected by the congestion tax than individuals with a lower income. Also, the factors reason of travel, attitude toward the tax and whether an individual has got children or not have a significant impact on travel behaviour changes after the implementation of the tax.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseries201307:54sv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.titleHow has travel behaviour changed since the implementation of the congestion tax in Gothenburg? - A survey study based on individuals living in Gråbo and Särö.sv
dc.title.alternativeHow has travel behaviour changed since the implementation of the congestion tax in Gothenburg? - A survey study based on individuals living in Gråbo and Särö.sv
dc.typetext
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Economicseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post