• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Närbyråkratens handlingsutrymme - En kvalitativ studie av arbetsförmedlarens arbetssituation

Abstract
Närbyråkrater är de tjänstemän inom offentlig sektor som har direkt kontakt med medborgarna. Det är således dem du som medborgare kommer i kontakt med när du är i behov av stöd från samhället. Det som avgör vilken hjälp du får är dels lagar och regler men även närbyråkraten själv, då de i sitt arbete har ett visst handlingsutrymme. Därför är det inte konstigt att diskussionerna ständigt gått mellan huruvida man bör utöka eller minska närbyråkratens handlingsutrymme. Vi har valt att undersöka Arbetsförmedlingen och vårt syfte med uppsatsen var att undersöka hur arbetsförmedlarens arbetsuppgifter och handlingsutrymme har förändrats under 2000-talet då flera organisatoriska förändringar har ägt rum under denna period. För att besvara vårt syfte har vi valt en kvalitativ forskningsmetod eftersom vi ville skapa en förståelse för arbetsförmedlarnas arbetssituation. Vi har intervjuat fyra handläggare på Arbetsförmedlingen och de hade alla arbetat på Arbetsförmedlingen sedan början av 1990-talet och arbetade fortfarande med handläggning i viss utsträckning. Vår teoretiska referensram utreder vad närbyråkrater och handlingsutrymme är med utgångspunkt från Michael Lipsky. I avsnittet finns också en problematisering kring New Public Management med betoning på kontroll och granskning. Den teoretiska referensramen utökades med en diskussion kring formalisering för att till sist komma in på att datasystemen gradvis har förändrat närbyråkratens handlingsutrymme. Vi har därmed ämnat bidra till en bredare teoretisk diskussion kring handlingsutrymme. Av vårt empiriska material framgick att handläggarnas arbete kontrolleras på ett helt annat sätt idag än vad som gjorts tidigare. Granskningen av handläggarnas arbete har underlättats av formalisering. Formaliseringen har med andra ord bidragit till att möjliggöra kontrollen. Vår studie visade även att formalisering kan leda till begränsade valmöjligheter vilket i sin tur innebär ett begränsat handlingsutrymme. Vi kan vidare dra slutsaten att övervakning leder till ett, för handläggarna, upplevt minskat handlingsutrymme men kontrollen har inte direkt minskat handlingsutrymmet. Vidare framgick det av empirin att handläggarna upplever att det blivit mer och mer administration under senare år. Samtidigt som kärnverksamheten läggs ut på externa aktörer ifrågasätter handläggarna om de nya uppdragen som Arbetsförmedlingen fått verkligen har med deras verksamhet att göra. I vår mening är inte handläggarnas arbete det samma som det var för 13 år sedan. De har gått från att vara arbetsförmedlare till att i större utsträckning fungera som administratörer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33493
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_33493_1.pdf (888.8Kb)
Date
2013-07-16
Author
Jufors, Veronica
Persson, Rebecka
Keywords
Närbyråkrat
Handlingsutrymme
Formalisering
Granskning
Kontroll
Series/Report no.
Management & Organisation
13:25
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV