• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förändringsarbete ur ett medarbetarperspektiv - En fallstudie på Särö skola

Abstract
Förändringsarbete är en viktig och ständigt närvarande komponent vid ledning av dagens och morgondagens organisationer. Denna undersökning studerar förändringsarbetet under en omorganisering där tre skolor slås samman till en. I praktiken är det alltså två förändringar som implementerats; en flytt av tre skolor till en nybyggd gemensam skola och en omorganisering, då de tre organisationerna blev en. Undersökningen följer 8 anställda på en av de tidigare skolorna med syftet att undersöka hur organisationer skall ledas under förändringsarbeten för att minimera mängden motstånd från de anställda så att förändringsarbeten kan genomföras så framgångsrikt som möjligt. En omfattande litteraturstudie genomfördes för att identifiera viktiga och relevanta teorier och modeller. Framför allt identifierades två modeller som tillämpas; Lewins 3-stegsmodell och Kotters 8-stegsmodell. Utöver dessa tillämpas teorier inom motstånd, organisatorisk rättvisa, organisational change cynicism, ledarskap och kommunikation. För att besvara forskningsfrågorna tillämpas en kvalitativ undersökningsstrategi som baseras på intervjuer av 8 anställda pedagoger på Östan, ett spår för årskurserna F-3 (Förskola till årskurs 3) på Särö skola i Kungsbacka kommun. Intervjuerna är semi-strukturerade och följdfrågor ställs för att djupare penetrera forskningsområdet. Datan utvärderas sedan utefter de modeller och teorier som identifierats under litteraturstudien. Slutsatserna som nås är att upplevelserna av förändringsarbetet är väldigt individuella och att en skillnad identifierats mellan hur de två förändringsarbetena upplevts, där flytten till en ny skola upplevts som övervägande positivt medan omorganisationen fått en mer blandad respons. Författarna rekommenderar ledningen att i det fortsatta förändringsarbetet fokusera på integreringen mellan lågstadiets två spår, etablera gemensamma system och traditioner samt undvika att för tidigt gå in i den avslutande fasen av förändringsarbetet. För organisationer som skall inleda ett liknande förändringsarbete ges en rad rekommendationer i relation till detta förändringsarbete. De borde utgå från en tydlig förändringsmodell, etablera en tydlig vision som kommuniceras till de anställda, utse en projektledare eller logistisk samordnare samt involvera anställda tidigt, både för att de skall kunna bidra till en mer funktionell skola men också för att påbörja integrationen av de olika skolorna så tidigt som möjligt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33497
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_33497_1.pdf (727.4Kb)
Date
2013-07-16
Author
Glaerum, Niklas
Jiremark, Mikaela
Series/Report no.
Management & Organisation
13:21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV