Show simple item record

dc.contributor.authorGimskog, Camilla
dc.contributor.authorThoreson, Tlva
dc.date.accessioned2013-08-06T10:58:35Z
dc.date.available2013-08-06T10:58:35Z
dc.date.issued2013-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33620
dc.description.abstractBakgrund I den omvärld vi ser idag, präglad av ekonomisk oro, krävs en effektiv och funktionell styrning för att små företag i allmänhet och de inom modebranschen i synnerhet ska överleva. Detta då små företag generellt inte har lika mycket kapital att ta av i sämre tider och modebranschen drabbas särskilt hårt då mode är det första hushållen sparar in på i en lågkonjunktur. Trots detta är majoriteten av de modeller för ekonomistyrning vi ser idag utformade med hänseende på större företag. Budgeteringen är en av dessa modeller vilken också är en av de äldsta och mest omtalade modellerna för ekonomistyrning. Syfte Syftet med föreliggande uppsats är att utreda budgeteringens anpassningsförmåga till små företag i västsvensk modeindustri samt att utforska dess nytta med utgångspunkt i ett ledningsperspektiv. Avgränsningar Uppsatsen avgränsas till att behandla företag inom västsvensk modeindustri. Dessutom kommer uppsatsen endast att behandla små företag, dessa definieras utifrån antal anställda, vilka inte får överstiga 49 stycken. Metod Föreliggande uppsats grundar sig i ett hermeneutiskt förhållningssätt med ett kombinerat deskriptivt och explorativt undersökningssyfte samt en kvalitativ undersökningsmetod. Det utfördes fem semistrukturerade intervjuer med företagsledare för små företag inom modebranschen i Västsverige. Analys & slutsatser Såväl teori som empiri redogör för budgeten som en finansiell plan för kommande verksamhetsår. Samtliga respondenter säger sig finna en stor nytta med budgetering av olika anledningar, varav kontroll nämns som det främsta syftet genom dess förmåga att inbringa ett personligt lugn till ledarna. Budgetens anpassningsbarhet till små företag stöds då samtliga respondenter, trots dess skillnader i karaktäristika, använder sig av samt ansetts sig finna en nytta med modellen. Att ingen av respondenterna ser något alternativ till budgeteringen skulle även kunna indikerar på att budgeten inte är på väg ur tiden, utan än idag är en fullt ut levande ekonomistyrningsmodell. Om detta grundar sig i budgetens funktionalitet eller långa tradition lämnas dock obesvarat.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-98sv
dc.titleBudgetens nytta i små företag -En studie i svensk modeindustrisv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record