• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En avsexualiserad grupp? En kvalitativ studie om ungdoms-mottagningars arbete med ungdomar med intellektuella funktions-nedsättningar

Abstract
Syftet med denna uppsats var att undersöka huruvida personal på ungdomsmottagningar arbetar med unga med intellektuella funktions-nedsättningar samt hur detta arbete i så fall ser ut. Vidare var syftet att analysera hur personalen beskrev och resonerade kring arbetet, eller det bristande arbetet, med denna grupp ungdomar. Vi hade sex intervjupersoner från fem olika ungdomsmottagningar i Göteborgs stad varav fyra var barnmorskor och två kuratorer. Genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer fick vi ta del av tankar och diskussioner kring ämnet sexualitet och intellektuella funktionsnedsättningar. I empirin framkom att intervjupersonerna menade att sexualitet är en självklarhet för alla individer, oberoende av eventuell funktionsnedsättning, men menade samtidigt att de upplevde att det i samhället finns en tendens av att gruppen avsexualiseras. Vi kunde även se att intervjupersonerna många gånger beskrev dessa ungdomar som en grupp speciellt utsatt för sexuella övergrepp, vilket fick oss att fundera över om detta skulle kunna vara en omedveten diskurs som existerar inom ungdomsmottagningens verksamhet. Samtliga intervjupersonerna upplevde att det fanns utmaningar i arbetet med unga med intellektuella funktionsnedsättningar. De menade att det fanns en utmaning gällande utformandet av klassbesök och anpassandet av information, till en nivå där samtliga elever kan känna sig delaktiga, då särskoleklasser många gånger består av elever med mycket varierande förutsättningar och egenskaper. Ytterligare beskrevs föräldrarna i negativa ordalag – att dessa hade en tendens att föra den unges talan och därför inte tog hänsyn till ungdomens integritet. En majoritet av intervjupersonerna menade även att det fanns en kunskapsbrist kring vilka egenskaper och resurser som olika diagnoser och funktionsnedsättningar kan innebära. De önskade därför kompetensutvecklande utbildningar om intellektuella funktionsnedsättningar. Intervjupersonerna efterlyste även fler resurser till att kunna samverka med andra instanser som kommer i kontakt med denna grupp ungdomar, såsom habilitering och särskola.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33669
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_33669_1.pdf (756.4Kb)
Date
2013-08-14
Author
Raadsdotter, Sarah
Tellebo, Elenor
Keywords
Ungdomsmottagning, ungdomar, intellektuell funktionsnedsättning, sexualitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV