Lära av varandra - en möjlighet till samverkan. En kvalitativ studie om ett välfungerande teams tro på samverkan för rehabiliteringspatienter på en vårdcentral.
Abstract
Studiens syfte var att beskriva och analysera upplevelsen av ett lärande mellan olika yrkesaktörer i ett välfungerande rehabiliteringsteam samt vilken betydelse aktörernas lärande har för att samverka. Frågeställningarna var:
• Hur upplever aktörerna i ett rehabiliteringsteam ett lärande?
• I vilken grad upplever teamaktörerna en personlig utveckling genom teamarbete?
• Vilka möjligheter respektive svårigheter upplevs av teamaktörerna då man samverkar runt en rehabiliteringspatient?
Urvalet hämtades från en vårdcentral i Västsverige där samtliga aktörer från ett och samma team studerades. Vi använde oss utav en kvalitativ metod och samlade in materialet genom sju intervjuer. Med en empiristyrd tematisk analys delade vi upp resultatet i tre teman. De tre teman utgjordes av: Lagkänslan som resurs och hinder för samverkan, förståelse för varandra skapar ett lärande och tron på samverkan och dess möjligheter. Huvudresultatet var att aktörerna har en stark tro på de möjligheter som finns i samverkan. Materialet analyserades med hjälp av teorin om det sociala erkännandet och det teoretiska begreppet upplevd självförmåga. En av studiens viktigaste slutsatser var att aktörernas självförverkligande och tro på samverkan handlar om att på bästa sätt hjälpa de patienter som vill tillbaka till arbete. Studien efterlyser en vidare forskning med fokus på lärandets betydelse utifrån patientens perspektiv i mötet med rehabiliteringsteamet för att få en ökad kunskap hur patienten kan involveras i teamarbetet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-08-14Author
Liljefors, Pierre
Östman, Terese
Keywords
Samverkan, vårdcentral, teamarbete, rehabilitering och lärande.
Language
swe