dc.contributor.author | Bimstrand, Lovisa | |
dc.date.accessioned | 2013-08-16T08:18:19Z | |
dc.date.available | 2013-08-16T08:18:19Z | |
dc.date.issued | 2013-08-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33679 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats syftar till att undersöka och beskriva hur personal på en psykiatrisk intensivvårdavdelning upplever och förhåller sig till bältesläggning. Jag har även valt att fokusera på hur personalen upplever och förhåller sig till bältesläggning av patientgruppen unga kvinnor med personlighetsstörning och självskadebeteende. För att få svar på mina frågor har jag valt att göra kvalitativa intervjuer med personal på en psykiatrisk intensivvårdavdelning. Jag har sedan analyserat min empiri utifrån ett maktperspektiv, då detta synsätt ger en intressant vinkel på de olika dilemman och svårigheter som personal möter i samband med tvångsåtgärder. Jag har tagit del av tidigare forskning för att få kunskap om ämnet men även för att fördjupa min analys.
Resultaten visar att personalen upplever att de i många fall har svårt att hjälpa patientgruppen unga kvinnor med personlighetstörning och självskadebeteende på ett sätt som känns värdigt och etiskt försvarbart. Uppsatsen visar också på vad personalen tror hade kunnat förändra och förbättra vården för dessa patienter samt belyser vikten och fördelarna med att personal får tid att diskutera och reflektera över sitt dagliga arbete och de svårigheter som de möter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Tvångsåtgärder, Bältesläggning, Personlighetsstörning, Självskadeproblematik | sv |
dc.title | Personalens upplevelse vid bältesläggning - Med fokus på unga kvinnor med personlighetsstörning och självskadebeteende inom psykiatrin. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |