Show simple item record

dc.contributor.authorLundell, Karin
dc.date.accessioned2013-08-20T09:39:11Z
dc.date.available2013-08-20T09:39:11Z
dc.date.issued2013-08-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33691
dc.description.abstractI förskolan har måltiden traditionellt beskrivits som omsorg, men innebär idag en koppling mellan omsorg och den lärprocess som genomsyrar aktiviteterna i förskolan. I läroplanen nämns barns delaktighet som ett viktigt begrepp när det gäller utveckling, då det är en förutsättning för barns inflytande, både i förskolan och i samhället. Genom att analysera måltiden med hjälp av FAMM samt en stegmodell för delaktighet kan möjligheter och hinder till delaktighet upptäckas samt hur barns delaktighet främjas och motverkas. Studiens syfte är att utforska hur barns delaktighet kan se ut i förskolerestaurangen, genom ostrukturerade observationer samt skuggning av en förskolelärare. Resultatet analyserades genom kvalitativ innehållsanalys och en modell för grad av delaktighet utformades. I studien redovisas exempel på hur barns och vuxnas initiativ till barns delaktighet kan se ut, vilka möjligheter och hinder som finns samt hur initiativen till delaktighet främjas och motverkas. Resultatet visar att det finns stora möjligheter till delaktighet, men det är i Mötet mellan vuxna och barn som delaktigheten blir till. Slutsatsen blir att graden av delaktighet för barn i förskolerestaurangen är beroende av vuxnas agerande. Förutsättningen för att delaktighet ska kunna ske är förskolepedagogernas förmåga att upptäcka och främja de möjligheter till delaktighet som finns, att hitta sätt att övervinna hinder och att ta till vara och uppmuntra barns initiativ till delaktighet. Två viktiga sätt att uppmuntra barns initiativ är att låta barn göra färdigt och att våga visa barn förtroendet att äta och ta mat på sitt eget sätt och i sin egen takt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskapsv
dc.relation.ispartofseriesVT13sv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectmåltidsv
dc.subjectFAMMsv
dc.titleJag tvättar bordet!sv
dc.title.alternativeEn observationsstudie om barns delaktighet i förskolerestaurangensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record