Show simple item record

dc.contributor.authorHolm Pileborg, Giorgina
dc.contributor.authorErixon, Joel
dc.date.accessioned2013-08-20T13:24:18Z
dc.date.available2013-08-20T13:24:18Z
dc.date.issued2013-08-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33696
dc.description.abstractBakgrund: De två globala normsättarna IFRS och FASB arbetar hårt för att ta fram en första global standard om intäktsredovisning. Eftersom IFRS är principbaserad och en principbaserad redovisning lättare kan öka jämförbarheten är det IFRS som har fått ett större genomslag på den internationella redovisningen. Problem: Hur en harmoniserad intäktsredovisningen skett i dagligvaruhandelsbranschen de 10 senaste åren fram till den globala standardens introduktion. Syfte: Studiens syfte är att granska de utvalda koncernerna samt via teori samt empiri utreda problematik, skillnader samt likheter i olika handelshus intäktsredovisning under åren 2003 - 2012. Avgränsningar: Undersökningen relateras till intäkter som redovisas för de fem undersökta företagen enligt IAS 18, RR 11 och BFNAR 2003:3, men inte till IAS 11- Entreprenadavtal. Samtidigt följs redovisningen enligt IFRIC 13 och IFRIC 15. Metod: Fyra utvalda större handelshus inom dagligvaruhandelsbranschen granskas i detta examensarbete. De granskas under åren 2003 - 2012 för att få en god översikt av vad implementeringen av IFRS har inneburit för harmoniseringen av den externa redovisningen avseende intäktsredovisningen utifrån en mest hermeneutiskt synpunkt men med vissa element av de positivistiska metodernas tillvägagångssätt. Studien söker fram kvantitativ och kvalitativ information om företagets identitet och relationen mellan företag och omvärlden, försöker använda de kvantitativa siffrorna i en positivist kvantitativ modell för branschen men diskuterar även de viktigaste aspekterna utifrån en kvalitativ undersökning och ett hermeneutisk perspektiv. Resultat: Företagets redovisning anses i större omfattning harmoniserad trots olika företagsidentitet. Samtidigt som den är harmoniserad kan siffrorna ha olika betydelse för olika sorters företag. Förslag till fortsatt forskning: Att undersöka samma fem företag i 10 år efter att den globala standarden för intäktsredovisning introducerats.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-102Msv
dc.subjectIntäkter, IAS 18, Harmonisering.sv
dc.titleHarmoniserad intäktsredovisning för detaljhandeln -En studie av fem handelshus: ICA, COOP, Axfood, Tesco och Sibasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record