dc.contributor.author | Holm Pileborg, Giorgina | |
dc.contributor.author | Erixon, Joel | |
dc.date.accessioned | 2013-08-20T13:24:18Z | |
dc.date.available | 2013-08-20T13:24:18Z | |
dc.date.issued | 2013-08-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33696 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: De två globala normsättarna IFRS och FASB arbetar hårt för att ta fram en första
global standard om intäktsredovisning. Eftersom IFRS är principbaserad och en
principbaserad redovisning lättare kan öka jämförbarheten är det IFRS som har fått ett större
genomslag på den internationella redovisningen.
Problem: Hur en harmoniserad intäktsredovisningen skett i dagligvaruhandelsbranschen de
10 senaste åren fram till den globala standardens introduktion.
Syfte: Studiens syfte är att granska de utvalda koncernerna samt via teori samt empiri utreda
problematik, skillnader samt likheter i olika handelshus intäktsredovisning under åren 2003 -
2012.
Avgränsningar: Undersökningen relateras till intäkter som redovisas för de fem undersökta
företagen enligt IAS 18, RR 11 och BFNAR 2003:3, men inte till IAS 11- Entreprenadavtal.
Samtidigt följs redovisningen enligt IFRIC 13 och IFRIC 15.
Metod: Fyra utvalda större handelshus inom dagligvaruhandelsbranschen granskas i detta
examensarbete. De granskas under åren 2003 - 2012 för att få en god översikt av vad
implementeringen av IFRS har inneburit för harmoniseringen av den externa redovisningen
avseende intäktsredovisningen utifrån en mest hermeneutiskt synpunkt men med vissa
element av de positivistiska metodernas tillvägagångssätt. Studien söker fram kvantitativ och
kvalitativ information om företagets identitet och relationen mellan företag och omvärlden,
försöker använda de kvantitativa siffrorna i en positivist kvantitativ modell för branschen men
diskuterar även de viktigaste aspekterna utifrån en kvalitativ undersökning och ett
hermeneutisk perspektiv.
Resultat: Företagets redovisning anses i större omfattning harmoniserad trots olika
företagsidentitet. Samtidigt som den är harmoniserad kan siffrorna ha olika betydelse för olika
sorters företag.
Förslag till fortsatt forskning: Att undersöka samma fem företag i 10 år efter att den globala
standarden för intäktsredovisning introducerats. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 12-13-102M | sv |
dc.subject | Intäkter, IAS 18, Harmonisering. | sv |
dc.title | Harmoniserad intäktsredovisning för detaljhandeln -En studie av fem handelshus: ICA, COOP, Axfood, Tesco och Siba | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |