Visa enkel post

dc.contributor.authorLindkvist, Lars
dc.contributor.authorSvensson, Ulf
dc.date.accessioned2013-08-20T14:34:11Z
dc.date.available2013-08-20T14:34:11Z
dc.date.issued2013-08-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33700
dc.description.abstractMed erfarenhet från lärarutbildningen har vi utvecklat ett intresse för friluftsliv. Inom slöjdundervisningen skulle det kunna finnas fler inslag av utomhuspedagogik och denna studie belyser om utomhuspedagogiken kan tillföra slöjdämnet någonting. Utomhuspedagogik är ett ungt utbildningsområde och i likhet med slöjd finns det ganska lite forskning inom området. Både utomhuspedagogiken och slöjdämnet har karaktäristiska kvalitéer och här framhävs bland annat att lära sig i verklighetsförankrade situationer, växelverkan mellan teori och praktik och att de är utpräglat kommunikativa. Inom både utomhuspedagogiken och slöjden berikas eleverna av sinnliga upplevelser samt fysisk aktivitet vilket påverkar vårt välmående positivt. Syftet med studien är att från ett elev- och läroplansperspektiv undersöka om utomhuspedagogiken har kvalitéer som kan tillföra skolämnet slöjd någonting. Som materialinsamlingsmetod till studien har vi inspirerats av aktionsforskningen där vi utfört en pedagogisk insats (utomhuslektion i slöjd) i kombination med gruppintervjuer både före och efter insatsen. 25 elever i årskurs 5 deltog i studien fördelat på två trä- och metallslöjdgrupper från en skola. Resultatet visar på att eleverna i studien berör både slöjdens och utomhuspedagogikens typiska kvalitéer som forskning likt styrdokument framhäver. Framförallt reflekterar eleverna över kommunikation, sinnliga upplevelser och hälsoaspekter. Slutsatserna blir att utomhuspedagogik och slöjd har många likheter men att vistas utomhus har goda hälsoeffekter som vi har svårt att fullt ut återskapa i slöjdsalen och att eleverna har en önskan att få ha mer av sin slöjdundervisning utomhus.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLärarprogrammet Slöjdsv
dc.relation.ispartofseriesVT13sv
dc.subjectAktionsforskningsv
dc.subjectelevperspektivsv
dc.subjectgruppintervjuersv
dc.subjectslöjdsv
dc.subjectutomhuspedagogiksv
dc.titleUtomhuspedagogik i skolämnet slöjdsv
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie ur ett elevperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post