dc.contributor.author | Asklund, Anna | |
dc.contributor.author | Dawid, Elias | |
dc.date.accessioned | 2013-08-20T14:39:24Z | |
dc.date.available | 2013-08-20T14:39:24Z | |
dc.date.issued | 2013-08-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33701 | |
dc.description.abstract | Innan vi påbörjade vår lärarutbildning har vi båda sammanlagt arbetat med utvecklingsstörda under 14 år tid,
som assistent, obehörig lärare och förälder. Vår erfarenhet från både verksamhetsförlagda utbildningsperioder och arbete i skolor har gjort oss medvetna om att flertalet slöjdlärare undervisar elever i grundskolan såväl som grundsärskolan. I tidigare förordningar i svensk författningssamling har behörighetskraven varit något oprecisa och i realiteten har en ämneslärarexamen givit tillräcklig behörighet för att undervisa de praktisk-estetiska ämne- na i grundsärskolan. I och med den nya författningssamlingen SFS 2011:326 krävs ämneslärarutbildning samt speciallärarexamen mot utvecklingsstörning för att undervisa grundsärskolan i bild, hem- och konsumentkun- skap, idrott och hälsa, musik samt slöjd. De nya behörighetskraven för slöjdlärare i grundsärskolan uppfylls av ytterst få, om ens av någon, i dagsläget.
Genom en fallstudie av fiktiva elever, vilka vi låter vandra genom en ämnesområdesplanering, undersöker vi behovet av kompetensutveckling för verksamma och blivande slöjdlärare i deras möte med grundsärskolan. I vår diskussion har vi kommit fram till att slöjdlärare skulle vara ytterst behjälpta av en del av utbildningen speciallä- rarexamen mot utvecklingsstörning ger, men inte nödvändigtvis ha behov av hela utbildningen. Vår undersök- ning resulterar i ett förslag om en rimligare och mer realistiskt genomförbar nivå för kompetensutveckling, mel- lan det tidigare kravet på ingen specialpedagogisk kompetens och det aktuella kravet på komplett speciallärarex- amen mot utvecklingsstörning, medels en obligatorisk kurs i specialpedagogik anpassad för lärare i praktisk estetiska ämnen inom Lärarprogrammet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Lärarprogrammet Slöjd | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13 | sv |
dc.subject | Lärarutbildning | sv |
dc.subject | grundsärskola | sv |
dc.subject | behörighet | sv |
dc.subject | kompetensutveckling | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.title | Särskolan i slöjden och slöjden i särskolan | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |