dc.contributor.author | Blomqvist, Marcus | |
dc.date.accessioned | 2013-08-23T11:18:03Z | |
dc.date.available | 2013-08-23T11:18:03Z | |
dc.date.issued | 2013-08-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33717 | |
dc.description.abstract | Hur blir en individ bra på golf? Det är en fråga många vill kunna ha ett svar på, men i
dagsläget finns inga entydiga svar. Det övergripande syfte med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning de träningar som genomförs inom svensk landslagsverksamhet kännetecknas av Deliberate Practice teorin. Studien har gjort en kvalitativ intervjustudie på tränare knutna till Swedish golfteam. Öppna frågor om tränarnas syn på hur en individ utvecklar expertis, samt hur tränarna utför sina träningar har använts. Empirin har sedan analyserats genom deduktive innehållsanalys för att sedan redovisas i tabeller samt text. Resultatetet visar att tränarenas syn och arbete till hög grad överensstämmer med deliberate practice teorin. Slutsatsen för studien är, förutom vad resultatet visar ovan, även att tränarnas arbete går att koppla till ett utvecklande ledarskap och vikten av att sätta individen i centrum för att skapa bra träning för spelaren. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Program i Sports Coaching | sv |
dc.relation.ispartofseries | Vt 2013 | sv |
dc.subject | Golf | sv |
dc.subject | Deliberate practice Träningsmetod | sv |
dc.subject | Tränare | sv |
dc.subject | Expertis | sv |
dc.subject | Prestationsutveckling | sv |
dc.title | Om vi kan få klubban att levereras på ett sätt är vi närmare det stora målet” | sv |
dc.title.alternative | Deliberate Practice i svensk landslagsgolf ur ett tränarperspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |