Tipselittränares teorier och didaktik
En helhetsanalys av fotbollstränares teorier och handlingar
Abstract
Det finns ett begränsat utbud med forskning kopplat till hur fotbollstränare tänker kring och
går tillväga under träningar inte bara i Sverige utan även internationellt. Studierna vi har tittat på är inte samtliga i ämnet men påpekar bristen av intresse att undersöka coachers didaktiska tillvägagångssätt kopplat till teoretiska kunskaper. Uppsatsen har skrivits inom ramen av ett större projekt. Studien är av kvalitativ ansats med utgångspunkt ur Peitersens modell
”Metodiska former”. Urvalet i studien består av fyra tipselittränare som har intervjuats inför och filmats under en aktivitet på deras fotbollsanläggning. Syftet med studien var att undersöka fotbollstränares didaktiska tillvägagångssätt i samband med träning.
Resultaten tyder på att tränares teorier fokuserar på lagövningar vad gäller sociala former, instruktion för inlärningsformer samt helheten vad gäller inlärningsformer. Videoinspelningarna visar att samtliga social former används ungefär lika mycket, vid handlingsformer finns det en överensstämmelse med teorierna och angående inlärningsformer används det ungefär lika mycket. I diskussionsdelen har vi lyft fram att det finns en given skillnad mellan intervju och video i sociala former då helheten behöver brytas ner till delmoment i den enskilda träningen. Vad gäller handlingsformer är tränarna väldigt aktiva i praktiken. Att det finns en skillnad gentemot intervjuerna är inte konstigt, frågan är snarare, är tränarna för aktiva i praktiken sett till spelarnas bästa? Vid inlärningsformer pratas det mer
om helhet i intervjuerna än på video, viktig skillnad att kopplingen till helheten ofta saknas i träningen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-08-23Author
Jungmalm, Jonatan
Vredin, Calle
Keywords
coach
didaktik
elitfotboll
tipselit
Series/Report no.
Program i Sports Coaching
Vt 2013
Language
swe