Show simple item record

dc.contributor.authorFalkelöf, Sandra
dc.contributor.authorRunnestad, Mattias
dc.date.accessioned2013-08-23T12:41:37Z
dc.date.available2013-08-23T12:41:37Z
dc.date.issued2013-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33730
dc.description.abstractBollspel som innehåll i idrottsundervisningen har från många håll kritiserats för sin stora utbredning. Det övergripande syfte med denna studie är att få en inblick i idrottslärares verksamhet och tolkning av styrdokumenten med fokus på bollspel. Hur ser deras terminsplaneringar ut samt vad anser de om bollspelets legitimitet och utrymme i idrottsundervisningen för grundskolans senare år? Studiens konkreta frågeställningar är: * Anser idrottslärarna att bollspel har en berättigad plats i idrottsundervisningen för grundskolans se- nare år? * Hur motiverar idrottslärarna inkludering/exkludering av bollspel i idrottsundervisningen utifrån kursplanen? * Vad anser idrottslärarna om bollspelets utrymme i idrottsundervisningen? Den metod och det material som använts är tre kvalitativa samtalsintervjuer med tre verksamma id- rottslärare i grundskolans senare år samt deras terminsplaneringar. Resultatet visar att samtliga idrottslärare anser att bollspel har en berättigad plats i idrottsundervis- ningen samt att deras främsta motivering till detta är aktivitetens popularitet och att det är roligt. Id- rottslärarnas motiveringar utifrån kursplanen har främst anknytning till kunskapsområdet Rörelse men även till hälsoperspektivet. Trots stora skillnader mellan de tre intervjuade idrottslärarna gällande hur stor del av undervisningstiden som planeras för bollspel, 15%, 20% respektive 45%, visar resultaten att de alla tre, sammantaget ändå är relativt nöjda med sin tidstilldelning till bollspel. En slutsats som kan dras är att samtliga intervjuade idrottslärare är eniga om att de vill inkludera bollspel i sin undervisning men de vet inte riktigt hur de ska motivera detta på ett tydligt och fram- gångsrikt sätt. Stundtals lyser det igenom att lärarna inte är ordentligt insatta i den rådande kursplanen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIdrottsvetenskap idrott och hälsasv
dc.relation.ispartofseriesVt 2013sv
dc.subjectBerättigadsv
dc.subjectbollspelsv
dc.subjectidrottsläraresv
dc.subjectidrottsundervisningsv
dc.subjectmotiverarsv
dc.titleBollspel i idrottsundervisning för grundskolans senare årsv
dc.title.alternativeEn kvalitativ undersökning av idrottslärares åsikter och uppfattningarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record