dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vårt syfte är att undersöka lärares syn på lärande, genom att utgå från deras syn på museum som alternativ lärandemiljö.
Vi har i undersökningen intervjuat nio historielärare som undervisar på högstadiet i olika delar av Storgöteborg. Lärarna
i undersökningen är över lag positiva till att använda museum i undervisningen även om de inte gör det i så hög grad.
Anledningen till att lärarna väljer bort museibesök är att tiden och kostnaden som ett museibesök tar i anspråk, inte
väger upp det positiva med ett besök. I resultatet kan vi se att lärare tänker olika om begreppet lärande och vad det
innebär att lära sig något. Vi ser också hur lärarna förhåller sig till lärande under museibesök. Vissa menar att lärande är
att memorera faktakunskaper, medan andra menar att man kan fördjupa och befästa tidigare kunskaper genom
upplevelser under ett museibesök, och att detta är en del av lärandeprocessen. Genomgående kan man dock konstatera,
att lärarna menar att eleverna får med sig känslor och minnen från ett museibesök, som leder till att deras kunnande
fördjupas. I undersökningen beskrivs olika faktorer som spelar in i lärandeprocessen. Dessa faktorer är: guiden, den
fysiska miljön och lärarnas engagemang.
Som blivande lärare är det här ett intressant område att reflektera över. Hur förhåller jag/vi oss till lärande, hur det sker
och i vilken lärandemiljö? Hur vill/kan jag/vi använda museibesök i min/vår undervisning för att elevernas
lärandeprocess ska fortsätta? | sv |