• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares (o)kunskap om formativ bedömning - en kvalitativ innehållsanalys

Abstract
Vårt syfte har varit att undersöka om formativ bedömning används av lärare i Sveriges skolor och hur lärare motiverar sitt val av bedömningsform. För att ta reda på det har vi gjort en kvalitativ innehållsanalys av fem C-uppsatser som alla innehåller kvalitativa intervjuer inom ämnet bedömning. Totalt gick vi igenom 27 intervjuer med 27 lärare, vars svar vi sammanställde och tog ut jämförelsepunkter från. Dessa jämförelseteman presenterar vi i den här uppsatsen som resultat och det är de jämförelsepunkterna som ligger till grund för våra analyser och sedermera vår slutsats. Resultatet visade att flera lärare använder sig av formativa inslag i sin undervisning men att endast en av de 27 intervjuade lärarna använde sig av formativ bedömning i all sin undervisning. Det var fler lärare som själva ansåg att de arbetade formativt, men enligt vår bedömning är kunskapen bristfällig hos lärarna om vad formativ bedömning är. Uppsatsen har relevans för läraryrket då bedömning är en viktig del i undervisningen. Läroplanerna för grundskola och för de frivilliga skolformerna förespråkar dels att lärare ska vara tydliga i sin bedömning och dels att elever ska vara involverade i sitt eget lärande. De här två punkterna är huvudmoment i formativ bedömning och en del i läroplanen och därför blir det av största vikt att lärare är medvetna om vad formativ bedömning är. Vi ställer oss frågan hur rådande politiska direktiv gällande betyg påverkar vilka metoder lärarna använder. Vi eftersöker forskning där fokus läggs på elevers upplevelser av formativ bedömning och observationer hur formativ bedömning ter sig i praktiken. Vi saknar även utbildning inom formativ bedömning inom lärarutbildningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33760
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33760_1.pdf (345.1Kb)
Date
2013
Author
Svensson, Elin
Engström, Rima
Hasselqvist, Nicolas
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV