Show simple item record

dc.contributor.authorZeed, Emmelisv
dc.contributor.authorFast, Fredriksv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:33Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:33Z
dc.date.issued0000sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33761
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur högläsning kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla elevers språkinlärning samt hur högläsning kan användas för att stärka och lyfta fram såväl individen som gruppen. För att uppnå syftet utgick vi från metodvalet kvalitativa samtalsintervjuer samt kompletterande, kvalitativa direktobservationer. Respondenterna är fyra lärare i årskurs 1-3 från två olika skolor. Studien visar att respondenterna i likhet med den tidigare forskning vi tagit del av, är av åsikten att högläsning är kan bidra till elevers språkutveckling. Lärarna på den ena skolan, skola A, arbetar efter en specifik metod som är inriktad mot reflekterande läsning. Det är främst denna skola som arbetar på det sätt som den forskning vi granskat förespråkar. På den andra skolan, skola B, utgår de inte från någon speciell metod och arbetssättet är, i jämförelse med skola A, ostrukturerat och mindre genomtänkt. Grunden för språkutveckling genom högläsning är det sociala samspelet. Med läraren som modell förmedlar hon språkstrategier som utmanar och utvecklar elevens metakognition och literacy. I en klassrumsmiljö, där litteratur finns lättillgänglig och där eleverna tillåts att diskutera och dela tankar och åsikter med varandra, sker språkutveckling. För att detta sociala samspel ska uppstå, krävs det att läraren planerar undervisningen på ett medvetet sätt med styrdokumenten som utgångspunkt. Högläsning bedrivs i stort sett i varje klassrum. Att genom denna studie belysa betydelsen av högläsnings inverkan på elevers språkutveckling samt individ- och grupputveckling, är av stor relevans för läraryrket. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHögläsningsv
dc.subjectpedagogiskt verktygsv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.titleHögläsning som pedagogiskt verktygsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record