Vad har bananer med Tysklands återförening att göra? - Kulturkunskap inom tyskundervisning med Heinz Strunks Fleisch ist mein Gemüse och hypertextmodellen
Abstract
I arbetet behandlas frågan hur kulturella kunskaper inom tyskundervisningen i den svenska skolan kan
förmedlas. Efter att kulturbegreppet själv problematiseras använder arbetet sig av Claus Altmayers teori om
kultur som hypertext, samt Heinz Strunks roman Fleisch ist mein Gemüse. Här visas en möjlighet hur
undervisning kan se ut. Altmayers teori bygger på hur olika texter av olika genrer kan belysa samma tema från
olika sidor och på så sätt konstruera en mångfacetterad bild av ett tema. Heinz Strunks roman behandlar olika
moment av tysk kultur och historia och i sammanhang med andra sorter av texter som nyhetsartiklar och
karikatyrer belysas kulturella kunskaper från olika håll för att förmedla en större bild av Tysklands kultur.
Temaområden som behandlas är bl.a. den tyska återföreningen, kärnkraftsdebatten, men också historiska figurer
som Helmut Kohl arbetas med. Det visas att det finns problem i arbetet eftersom det kräver en hög språknivå
samt ett stort intresse från elevernas sida, men samtidigt visas också hur undervisningen kan gestaltas på ett
väldigt intressant och tilltalande sätt. Betydelsen arbetet bär för läraryrket är lika med betydelsen kulturkunskap
och realia har för undervisningen i moderna språk. Elevernas förmåga att lära sig om kulturen i länderna där
målspråket talas, uttrycks i de nya läroplanen minst lika mycket som det var fallet innan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Hoeflich, Simon
Keywords
Tyska som främmande språk
Kulturkunskap
Realia
Language
sv