dc.description.abstract | Sammanfattning
Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) uppmärksammat att rättstavning är något som kan
uppfattas som svårt för eleverna. Vi vill därför inför vår kommande yrkesutövning få en större inblick i hur
lärare arbetar med rättstavning och rättning av elevtexter på låg- mellan- och högstadiet samt om lärarna utgår
från någon forskning och teori, detta för att det i dagens samhälle är viktigt att kunna uttrycka sig skriftligt i olika
sammanhang. Syftet med uppsatsen är att belysa hur behöriga lärare i ämnet svenska ser på vikten av
rättstavning och rättning. Till vår hjälp har vi följande frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns mellan
lärares syn på rättstavning i de olika åldersgrupperna? Vilka likheter och skillnader finns på lärares sätt att rätta
elevers stavfel? Utgår lärares syn på rättstavning ifrån forskning och/eller beprövad erfarenhet? Litteraturen i
uppsatsen behandlar styrdokumenten och språkinlärning samt teorier och metoder kring rättstavning och rättning
av elevtexter. Undersökningsmetoden är kvalitativ genom enskilda samtalsintervjuer med behöriga lärare i ämnet
svenska i grundskolans olika stadium. Resultatet av studien visar att lärare i ämnet svenska anser att det är viktigt
att kunna stava korrekt för att kunna uttrycka sig förståeligt. Lärare lägger dock olika mycket vikt på stavningen i
sin undervisning, beroende på elevernas mognad och uppgiftens syfte. Undervisningen kring rättstavning sker,
oavsett vilket stadium läraren arbetar på, både som ett isolerat moment och som integrerat i undervisningen. Vid
rättandet av elevtexter är lärare försiktiga, oavsett vilket stadium de arbetar på, då de anser att det kan hämma
elevers skrivande. Rättning bör istället ske i dialog med eleverna. Lärarna i vår studie har svårt att svara på
vilken teori eller forskning som deras syn på rättstavning och deras arbete med denna bottnar i. | sv |