Show simple item record

dc.contributor.authorVergara, Rebeccasv
dc.contributor.authorMelin, Johansv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.issued0000sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33769
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka utbildning samt utbildningspolitik som diskursiva konstruktioner i media. Vår studie baseras på ledarartiklar, debattartiklar, krönikor samt insändare i Dagens nyheter och Aftonbladet från år 01. Undersökningen vilar på ett grundantagande om att språkliga konstruktioner av skolan i media spelar roll i den meningen att de aktivt bidrar till skapandet av en bild av verkligheten. För att tydligare skissera de olika uppfattningar om skolans uppdrag som blir tydliga i skoldebatten som den framställs i tidningarna så har vi använt oss av idealtyper eller så kallade utbildningskonceptioner. Vi har vidare använt oss av kvantitativ textanalys som metod. Följande frågeställningar har styrt vår analys av tidningsartiklarna.1)Vilka utbildningskonceptioner återfinns i Aftonbladet respektive Dagens nyheter? )Vilken eller vilka aktörer ges mest utrymme i tidningarna? 3) Finns det något samband mellan aktör och utbildningskonception? 4)Vilka är de huvudsakliga sakområdena och problemen relaterade till skola samt utbildningspolitik som tas upp i artiklarna? 5) I vilken utsträckning kan tidningarnas beskrivningar av skolan kategoriseras som negativa och kritiska?6) Har olika kategorier (journalister, politiker, lärare etc) av aktörer specifika sakområden/problem som de gärna fokuserar på i sina beskrivningar av skolan? Vi kan efter genomförd studie konstatera att samtliga konceptioner återfinns i artikelmaterialet men att den demokratiska konceptionen dominerar. Journalisterna är den aktör som står för störst antal artiklar i undersökningsmaterialet. I de tidningsartiklar som ligger till grund för vår undersökning så är det just ett mindre antal områden som dominerar; skolans uppdrag, alliansens skolpolitik, lärares löner, kursplan/läroplan, friskolor, skolplikt samt (mer generellt) skolpolitik. De problemområden som artiklarna främst fokuserar på är alliansens skolpolitik samt relationen mellan skola och arbetsmarknad. Journalister tenderar att uttrycka sig i en mängd olika frågor medan politikerna fokuserar på frågor om skolans uppdrag samt skolplikten. Lärare driver tillsammans med facket frågor som rör lärarnas yrkesutövning samt lärarlöner Vad gäller relationen mellan specifika problemområden och aktör så är resultatet något spretigt; spridningen av problemområden aktörerna emellan är stor. Bilden av skolan som förmedlas i tidningarna är överlag negativ. Vi anser att uppsatsen är relevant då medias beskrivning har politiska effekter som i förlängningen påverkar oss lärare i vår yrkesutövning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectskolans uppdragsv
dc.subjectskoldebattensv
dc.subjectutbildningspolitik,sv
dc.titleBilden av skolan. En studie av hur skoldebatten diskursivt konstrueras i Dagens nyheter och Aftonbladetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record