Undervisning om hållbar utveckling - En studie om elever och lärare på byggprogrammet i Lerum- och Porthällagymnasiet
Abstract
Syftet med denna undersökning är att få en bättre bild på hur lärare undervisar och hur elever inom
byggprogrammet lär sig om hållbar utveckling (HU). För att uppnå detta har vi valt att använda oss av två
metoder; intervjua två lärare från två olika skolor samt att göra en enkätundersökning till eleverna på dessa
skolor. Vi anser att det är nödvändigt att ta med både lärares och elevers åsikter. Vi har sedan jämfört om
lärarnas och elevernas åsikter stämmer överens med varandra samt med den tidigare forskningen inom ämnet,
vilket innefattar både pedagogiken allmänt och forskningen inom pedagogik i HU. I undersökningen har vi tagit
upp att det i läroplanerna står om HU i alla kurser inom byggprogrammet och att det under de senaste åren har
blivit allt viktigare för byggbranschen att arbeta med HU. Denna studies definition av begreppet HU utgår från
Brundtlandkommissionens synsätt där sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter måste samspela för att uppnå
HU. Eftersom traditionen: ”undervisningen om HU” innefattar dessa aspekter anser vi att undervisningen borde
utgå från just denna. Vi har utgått från olika pedagogiska teorier, där våra resultat tyder på att det är viktigt att få
in elevernas intresse i undervisningen, att man måste tänka på att eleverna lär sig på olika sätt och därför måste
undervisningen varieras efter elevernas olika behov. Våra resultat har även visat att det krävs ett samarbete
mellan elever och lärare för att skapa en bra undervisning. Våra resultat har visat att inom byggbranschen
diskuteras flera olika områden inom HU som t.ex. energianvändning och byggtransporter, men på
byggprogrammet pratar man endast om materialåtervinning och vikten av att sortera byggavfallet på rätt sätt.
Våra resultat har även visat att flera elever bara definierar HU som en ekologisk aspekt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Olofsson, Jacob
Andersson, Kjell
Keywords
Hållbar utveckling
byggprogrammet
inre motivatio
Language
sv