dc.contributor.author | Braw, Lise-Lotte | sv |
dc.contributor.author | Ericson, Pernilla | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:34Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:34Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33773 | |
dc.description.abstract | En viktig del av skolans återkoppling till elever och vårdnadshavare sker genom obligatoriska
utvecklingssamtal. Då detta inte ingått i de obligatoriska kursmomenten har vi valt att fördjupa oss i
ämnet genom detta examensarbete. Vi anser att utvecklingssamtalet är en viktig del av läroprocessen både
för lärare och elever. Vi ville därför titta närmare på det eftersom det kommer att ingå i våra
arbetsuppgifter inom kort. Att utföra ett samtal på rätt sätt kan medföra stora vinster för den enskilde
eleven, detta bör tas på allvar. Ett illa genomfört samtal kan samtidigt medföra onödiga förluster och i
värsta fall leda till fördröjd inlärning. Vi har i detta arbete gjort kvalitativa intervjuer av lärare vi lärt
känna under vår studietid i syfte att få en djupare förståelse om utvecklingssamtalet. De frågeställningar
som vi har arbetat med är: Vad kännetecknar ett bra utvecklingssamtal? Hur användes det verbala och det
icke-verbala språket i samtalet på ett bra sätt? På vilket sätt spelar personliga relationer och
förtroende/tillit en stor roll? Intervjuerna spelades in och materialet transkriberades för att sedan
analyseras. Resultatet i detta examensarbete har vi redovisat under rubriker från vår intervjuguide. En
fråga som alla lärarna var eniga om var att utvecklingssamtalets syfte är att belysa var eleven ligger i sin
utveckling och hur eleven skall utvecklas. Att alla dessutom är överens om att det är viktigt och det leder
framåt stärker vår tro om att vi har valt ett betydelsefullt uppsatsämne. Vårt examensarbete har gett oss
insikter och värdefulla tankar när vi själva skall ha utvecklingssamtal i framtiden och vi bedömer att vi
kommit närmare vår ambition att kunna utföra ett bra samtal. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | engagemang | sv |
dc.subject | förtroende | sv |
dc.subject | IUP | sv |
dc.subject | kroppsspråk | sv |
dc.subject | lyssna | sv |
dc.title | Utvecklingssamtal, en viktig del av den moderna undervisningen | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |