Pedagogers uppfattning om konflikter och konflikthantering i skolans tidigare årskurser
Abstract
Sammanfattning:
Denna studie handlar om att ta reda på hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser på konflikter i
deras elevgrupp, vad som orsakar konflikter samt hur de hanterar dessa.
Det som också uppmärksammas i studien är om pedagogerna anser att deras strategier och
metoder ger resultat i deras arbete med konflikthantering. Vi genomförde undersökningen på tre
olika skolor med sex pedagoger, två pedagoger på varje skola. Vi använde oss av en kvalitativ
undersökning där vi intervjuade pedagogerna för att kunna besvara våra frågeställningar.
Utifrån undersökningen har vi kommit fram till att konflikt är ett brett begrepp. För alla de
intervjuade pedagogerna betyder konflikt i princip samma sak nämligen att det uppstår en
konflikt när man inte kan komma överens. Däremot när pedagogerna skulle förklara begreppet
uttryckte de sig på olika sätt) Alla pedagoger upplever konflikter varje dag och det främsta
redskapet de använder sig utav när de handskas med konflikter är samtal och dialog. När det
gäller orsaker till konflikter anger pedagogerna flera bakomliggande orsaker till dem.
I vårt arbete har vi valt att utgå från Vygotskijs sociokulturella teori. I denna teori förklarar
Vygotskij hur vi socialiseras till människor genom att tillägna oss gemensamma kunskaper och
att det viktigaste redskapet i denna process är språket.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Hanic, Midhat
Osmanovic, Sadmira
Hadziselimovic, Anela
Keywords
konflikt
konflikthantering
empati
samspel
soci
Language
sv