Show simple item record

dc.contributor.authorBreitholtz, Layasv
dc.contributor.authorMolnár, Camillasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:35Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:35Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33776
dc.description.abstractUnder vår verksamhetsförlagda utbildningstid lade vi märke till att det pågick konflikter mellan personal på skolan. Vi känner att vår utbildning, i den mån det gäller konflikter, främst fokuserat på konflikter där elever är inblandade, växte ett intresse att studera konflikter inom personalen fram. Syftet med denna undersökning har alltså varit att ta reda på vilka sorters konflikter som pedagoger och rektorer har upplevt eller bevittnat samt hur dessa konflikter gått till. Vidare har vi undersökt hur konflikter hanteras och förebyggs på deras respektive arbetsplatser. Vi har valt respondentintervju som metod för undersökningen och totalt har sju personer intervjuats på två lågstadieskolor i Göteborgsområdet, fördelat på fem pedagoger och två rektorer. Intervjuerna har analyserats utifrån tre konfliktmodeller: ABC-modellen, Glasls eskalationsmodell och de Klerks konfliktkategorisering. Därigenom har vi fått en förståelse för vad för slags konflikter som pågår mellan kollegor i skolan samt hur dessa hanteras. På den ena skolan beskrev samtliga medarbetare olika sorters fördelningskonflikter när de ombads berätta om konflikter som de upplevt i arbetet. Intressant nog var även medarbetarna på den andra skolan samstämmiga och beskrev samma sorts konflikt, fast på denna skola var konflikter där de menade att enstaka personers beteende eller agerande bar skuld till den uppkomna konflikten. På skolan med fördelningskonflikter verkar kommunikationen mellan kollegorna vara sämre, vilket skulle kunna vara en orsak. En didaktisk konsekvens av konflikter mellan kollegor på lågstadieskolor är, oavsett konfliktens natur, att konflikter som ej hanteras på ett tillbörligt sätt hindrar lärande genom att pedagogernas energi ägnas konflikten istället för undervisande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKommunikationsv
dc.subjectkonflikthantering,sv
dc.titleKonflikter mellan pedagoger - likheter och skillnader på två skolorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record