dc.description.abstract | Sammanfattning
Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande,
har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt och dess betydelse för en
fungerande relation/samspel med eleverna i undervisningen, hur detta påverkar motivationen till lärande och hur brist
på respekt påverkar i relationer. Våra frågeställningar är: vad är lärarens perspektiv på respekt? Vad uppfattar de som
brist på respekt, och vad menar de brist på respekt från eleverna kan bero på? Vad har respekt för betydelse för
lärandet och samspelet mellan lärare och elever i klassrummet?
För att få svar på detta har vi genomfört en kvalitativ undersökning genom att intervjua åtta lärare. Intervjusvaren
blev sedan grundmaterialet till undersökningen. Resultatet kan sammanfattas med fyra ord: lyhörd, lyssna,
ömsesidighet och förtroende. Ord som lärarna i undersökningen syftade till begreppet respekt i skolan, och som
anses som en förutsättning för en fungerande undervisning. De didaktiska konsekvenserna av undersökningen kan
sammanfattas av att den kan vara en vägvisare för lärare i det dagliga arbetet med elever när det gäller respekt i
klassrummet.
Vi har utgått från Knud Illeris lärandeteori och dess tre lärandedimensioner: innehållsdimensionen,
drivkraftsdimensionen och samspelsdimensionen. Tre dimensioner som tillsammans är en förutsättning för lärande.
Vi har genom att först gå tillbaka till slutet av 1800-talet och Ellen Keys tankar kring barnet och pedagogiken, och
sedan tittat på värdegrund och ordningsregler från en kommunal skola i Göteborg idag, kunnat få en övergripande
bild av begreppet respekt och dess förändring i betydelse över tid. Främst har vi utgått ifrån Sussanne Hanssons
forskning kring elevers syn på respekt som bygger på intervjuer med elever. Men vi har i stället valt att undersöka
lärares syn på respekt i skolan. | sv |