Show simple item record

dc.contributor.authorTrabold, Peter
dc.date.accessioned2007-04-26T08:27:32Z
dc.date.available2007-04-26T08:27:32Z
dc.date.issued2007-04-26T08:27:32Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3377
dc.descriptionVårterminen 2006eng
dc.description.abstractBakgrund & Problem: Företag behöver kontroll och möjlighet att styra processer och organisationen. En controller har som arbetsuppgift att understödja kontroll och styrning av verksamheten. Som stöd för att utföra sina arbetsuppgifter använder controllern vanligen ett affärssystem. Dessa system är utvecklade för att vara verksamhetsövergripande och skapa kommunikation mellan ett företags olika delar. Med hjälp av affärssystemet ska controllern ha möjlighet att effektivisera processer och genomföra bättre beslut. Frågan är på vilket sätt controllers använder affärssystemen för att uppnå dessa mål. Lyckas controllers skapa relevant information med hjälp av affärssystemen? Frågeställning: På vilket sätt använder Svenska controllers affärssystem som stöd för att utföra sina analys, kontroll och styrning? Avgränsningar: Uppsatsen kommer inte att gå igenom och förklara de affärssystem som finns samt de skillnader som finns emellan affärssystemen. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ undersökningsmetod. Insamlingen av primärdata har skett genom intervjuer med öppna konversationsintervjuer hos fyra respondenter. Slutsatser: Controllers använder affärssystemen för att skapa traditionell, historisk, ekonomisk data och utnyttjar inte den kapacitet som finns inom affärssystemen. Ingen av respondenterna tyckte att det affärssystem de använder reflekterade verksamhetens processer och ingen av respondenterna använder affärssystemet för att skapa strategiska konkurrensfördelar. Den information affärssystemen genererar kan alltså inte sägas vara fullständig och relevant.Uppbyggnad av logik och användningen av affärssystemen blir en fråga om verklighetens processer ska formas efter affärssystemets eller om affärssystemets processer ska formas efter verklighetens. Svaret är beroende av vad respondentens arbetsuppgifter innebär och på vilket sätt arbetsuppgifterna underlättas om respondenten själv får driva utvecklingen. Det är controllerns kompetens som ger förutsättningarna för att interaktionen blir logisk och att användningen ökar. Förslag till fortsatta studier: Det skulle vara intressant att genomföra en undersökning med operativ personal för att se om, och på vilket sätt, de kan använda affärssystemen till att skapa förbättringar. Kan företagen utnyttja den interna kreativitet som finns inom organisationen? Har de någon möjlighet att påverka företagets controller?eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesReport / IT University of Göteborgeng
dc.relation.ispartofseries2006:110eng
dc.titleControllern och affärssystemet - en studie av interaktionen, logiken och användningeneng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Göteborg/Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record