Lev S. Vygotskij 1896-1934 - Ett ord säger mer än tusen bilder
Abstract
Sammanfattning
I studien har vi ställt oss frågan hur väl Lev S. Vygotskij´s teorier fungerar i dagens samhälle. Vygotskij är en stor ikon
bland dagens idéer om lärande. I uppsatsen ligger fokus på förskolan och grundskolan och på de olika åldrarna.
Skillnader och likheter mellan förskolan och grundskolan löper som en röd tråd genom studien.
I undersökningen av hur Vygotskijs teorier om det sociokulturella lärandet används inom de skapande ämnena i
förskolan och grundskolan har insamlingen av data skett genom observationer. De har visat hur barn och elever agerar i
sociala sammanhang. Observationerna inriktades på att både barn och elever skulle utforma en saga med hjälp av
framställda bilder.
Studien har följande frågeställningar:
1. Vilka delar av Vygotskijs teorier kan vi observera hos en elevgrupp i en lärandesituation?
. Vilka likheter och skillnader kan vi observera inom det sociala lärandet i olika åldrar?
3. Kan man se Vygotskijs teorier om det sociokulturella lärandet i gällande läroplan?
Undersökningen observeras ett flertal av Vygotskijs teorier i de olika elevgrupperna. Vygotskijs teorier om språket
kunde tydligt iaktas hos förskolebarn och grundskoleelever. Likheterna mellan barnen i förskolan och eleverna i
grundskolan visade sig vara många, fler än förväntat med tanke på åldersskillnaden. I grundskolan var eleverna mer
måna om att alla skulle få plats, någonting som förskolebarnen inte reflekterade över. De gällande läroplanerna för
förskolan och grundskolan är rika med kopplingar till Vygotskijs verk. I läroplanen är det sociokulturella lärandet
framträdande.
Resultaten visar på vikten av skapandet i förskolan och grundskolan och att det kan bevaras upp i åldrarna.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Nilsson, Johan
Olsson, Simon
Keywords
Vygotskij
sociokulturellt lärande
förskolan
gru
Language
sv