dc.contributor.author | Hallbäck, Tobias | |
dc.date.accessioned | 2007-04-26T08:32:29Z | |
dc.date.available | 2007-04-26T08:32:29Z | |
dc.date.issued | 2007-04-26T08:32:29Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3378 | |
dc.description | Vårterminen 2006 | eng |
dc.description.abstract | Flera undersökningar visar att matematikkunskapen hos dagens gymnasieelever försämrats
under de senaste tio åren (NU03, PISA 2003, TIMSS 2003). Den här studien har för avsikt att visa
olika vägar för att förbättra kunskapsnivån hos dagens gymnasieelever. Den består av en bredare
förstudie följt av en intervjustudie där en matematiklärare inom den kommunala
gymnasieskolan redovisat vilka pedagogiska hjälpmedel som används idag och vad man har för
visioner inför framtiden. Jag har även studerat en del problem som man har inom den
kommunala gymnasieskolan bl.a. brist på flexibilitet vad gäller datorresursers utnyttjande. Det
har också visat sig att många av matematikundervisningens problem bättre och enklare kunnat
lösas med IKT. Slutligen har undersökningen visat att vi i framtiden sannolikt kommer att se mer
av IKT inom såväl matematikundervisningen som inom övriga skolan. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Report / IT University of Göteborg | eng |
dc.relation.ispartofseries | 2006:111 | eng |
dc.subject | Informations- och kommunikationsteknik (IKT) | eng |
dc.subject | Matematikundervisning | eng |
dc.subject | kommunal gymnasieskola | eng |
dc.title | INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I GYMNASIESKOLANS MATEMATIKUNDERVISNINGEN | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Göteborg/Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |