dc.contributor.author | Klubb, Sofia | sv |
dc.contributor.author | Augustsson , Mats.-Erik | sv |
dc.contributor.author | Sandell, Lena | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:36Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:36Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33790 | |
dc.description.abstract | Resultatet visade att då matriser innehöll konkreta kriterier uppfattade lärarna och eleverna att subjektiviteten i
bedömningssituationerna minskade. Matriser uppfattades ha en funktion för eleverna eftersom de visade var
eleverna befann sig i förhållande till målen och vad de skulle göra för att nå dem. En del elever saknade tydliga
formuleringar, förklaringar och elevexempel för att de skulle kunna förstå matriserna fullt ut. Lärarna var inte
alltid medvetna om sin roll i att tydliggöra för eleverna hur de skulle använda sig av matriserna. Enligt lärarna
använde sig de högpresterande eleverna i större utsträckning av matriser än de lågpresterande. Undersökningen
visade att mycket ansvar lades över på eleverna själva för att förstå matriserna. Lärarna uppfattade att de saknade
utbildning i att konstruera och använda bedömningsmatriser då de befann sig i en uppstartsfas. De valde därmed
att använda matriser enbart i vissa moment av undervisningen. Utifrån lärarnas uppfattningar framkom det
önskemål om en tydligare styrning från skolledningen. Undersökningen visade att lärarna inte använde matriser
formativt fullt ut eftersom de inte gav eleverna konkreta råd och anvisningar i anslutning till återkopplingen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | bedömningsmatris | sv |
dc.subject | formativ bedömning | sv |
dc.subject | bedömning fö | sv |
dc.title | Bedömningsmatriser - några gymnasielärares och gymnasieelevers uppfattningar | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |