• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur uppfattas NO av lärare på lågstadiet? - En studie om lärares syn på undervisning i biologi, kemi och fysik

Abstract
Sammanfattning: Hur lågstadielärare ser på biologi-, kemi- och fysikundervisning är något som intresserar oss som skrivit det här examensarbetet. Intresset har väckts när vi har varit i skolor och observerat att lärare har svårt för vissa delar i de naturorienterade ämnena. Vi har Natur- och matematik i barnens värld som inriktning i vår utbildning, vilket därmed har medfört att vi har en bredare kunskap inom NO-ämnena än vad vi hade haft om vi inte hade läst NO. Vår kompetens inom NO har underlättat när vi har planerat, genomfört och analyserat vår studie, eftersom vår NO-utbildning har innefattat samtliga delar inom NO, centralt innehåll och kunskapskrav i skolår 1-3. Tidigare forskning pekar mot att biologi är den del inom NO som är mest framträdande samt att lärare redan i de lägre skolåren påverkar hur elever presterar i specifika ämnen i senare skolår. Syftet med vår undersökning var att ta reda på lärares syn på NO, samt hur de känner inför att undervisa i de naturorienterade ämnena. Vi ville även undersöka om det skiljer sig något mellan lärarnas uppfattning gällande biologi, kemi och fysik. Som blivande grundskollärare, bland annat i NO, såg vi en relevans i att undersöka lärares syn på NO- undervisning. Vår studie visade att våra erfarenheter om att lärare tycks ha svårt för vissa delar i NO-ämnena delvis stämde. Vi gjorde en enkätundersökning på 30 verksamma lågstadielärare och svaren visade, liksom tidigare forskning, att biologi tycks vara mer framträdande i NO jämfört med kemi och fysik. Resultaten i vår undersökning tyder även på att elever tycks få ta del av de NO-områden som lärare föredrar att undervisa i. Vi har därför bland annat diskuterat vad som styr vad eleverna får för undervisning och att deras intresse borde gå före lärarnas. Eftersom enbart 30 lågstadielärare har deltagit i vår studie har vi inte kunnat dra några generella slutsatser mer än i vår undersökningsgrupp. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33792
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33792_1.pdf (835.4Kb)
Date
2013
Author
Larsson, Angelica
Wingstrand, Sabina
Jinton, Ulrika
Keywords
NO
naturvetenskap
biologi
kemi
fysik
elever
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV