Hur uppfattas NO av lärare på lågstadiet? - En studie om lärares syn på undervisning i biologi, kemi och fysik
Abstract
Sammanfattning: Hur lågstadielärare ser på biologi-, kemi- och fysikundervisning är något som intresserar
oss som skrivit det här examensarbetet. Intresset har väckts när vi har varit i skolor och observerat att lärare har
svårt för vissa delar i de naturorienterade ämnena. Vi har Natur- och matematik i barnens värld som inriktning i
vår utbildning, vilket därmed har medfört att vi har en bredare kunskap inom NO-ämnena än vad vi hade haft om
vi inte hade läst NO. Vår kompetens inom NO har underlättat när vi har planerat, genomfört och analyserat vår
studie, eftersom vår NO-utbildning har innefattat samtliga delar inom NO, centralt innehåll och kunskapskrav i
skolår 1-3. Tidigare forskning pekar mot att biologi är den del inom NO som är mest framträdande samt att
lärare redan i de lägre skolåren påverkar hur elever presterar i specifika ämnen i senare skolår. Syftet med vår
undersökning var att ta reda på lärares syn på NO, samt hur de känner inför att undervisa i de naturorienterade
ämnena. Vi ville även undersöka om det skiljer sig något mellan lärarnas uppfattning gällande biologi, kemi och
fysik. Som blivande grundskollärare, bland annat i NO, såg vi en relevans i att undersöka lärares syn på NO-
undervisning. Vår studie visade att våra erfarenheter om att lärare tycks ha svårt för vissa delar i NO-ämnena
delvis stämde. Vi gjorde en enkätundersökning på 30 verksamma lågstadielärare och svaren visade, liksom
tidigare forskning, att biologi tycks vara mer framträdande i NO jämfört med kemi och fysik. Resultaten i vår
undersökning tyder även på att elever tycks få ta del av de NO-områden som lärare föredrar att undervisa i. Vi
har därför bland annat diskuterat vad som styr vad eleverna får för undervisning och att deras intresse borde gå
före lärarnas. Eftersom enbart 30 lågstadielärare har deltagit i vår studie har vi inte kunnat dra några generella
slutsatser mer än i vår undersökningsgrupp.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Larsson, Angelica
Wingstrand, Sabina
Jinton, Ulrika
Keywords
NO
naturvetenskap
biologi
kemi
fysik
elever
Language
sv