Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass
Sammanfattning
Sammanfattning
Vår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville se
hur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som är centralt att
arbeta med i förskoleklass, vilka arbetssätt förskollärare använder och hur man skapar intresse för matematik.
Studien genomfördes i ett och samma område på två olika skolor. Deltagarna bestod av fyra förskollärare som
arbetar i förskoleklass. På den ena skolan var det två förskollärare som deltog, dessa arbetar i varsin
förskoleklass, i den andra skolan var det två förskollärare som deltog men dessa ansvarar för samma
förskoleklass. Vi valde att utgå från kvalitativa metoder som semistrukturerad intervju och observation.
Deltagarna observerades först i sin verksamhet under ett tillfälle med matematik, i anslutning till detta tillfälle
genomfördes intervjuerna med förskollärarna.
Frågeställningar som studien fokuserat på är:
- Vilket matematikinnehåll anser förskollärare är centralt att arbeta med i förskoleklass?
- Vad arbetar förskollärare med i matematik i sin förskoleklass?
- På vilket sätt arbetar förskollärare och elever med matematik?
- Hur skapar förskollärare intresse för matematik i förskoleklass?
Resultatet visade att förskollärarna lade stor vikt på områdena grundläggande aritmetik och geometri. De
poängterade också att språket var en viktig del i deras verksamhet eftersom större delen av eleverna är
flerspråkiga. Deras arbetssätt utgick till stor del från lek, skapande verksamhet, vardagssituationer, elevnära
kontexter, teman, intressen. Arbetssättet fick vara ett redskap för att skapa intresse. De planerade sin
matematikundervisning utifrån Lpfö 98 och Lgr 11, men en kursplan för förskoleklassen hade underlättat även
om deras matematikundervisning till stor del överensstämde med de viktigaste delarna (grundläggande aritmetik
och geometri) att arbeta med som Diamantmaterialet tar upp.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Engdahl, Anna
Dusky, Maha
Yücel, Nülüfer
Nyckelord
Matematik
Förskoleklass
Läroplan och kursplan
A
Språk
sv