• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass

Sammanfattning
Sammanfattning Vår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville se hur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som är centralt att arbeta med i förskoleklass, vilka arbetssätt förskollärare använder och hur man skapar intresse för matematik. Studien genomfördes i ett och samma område på två olika skolor. Deltagarna bestod av fyra förskollärare som arbetar i förskoleklass. På den ena skolan var det två förskollärare som deltog, dessa arbetar i varsin förskoleklass, i den andra skolan var det två förskollärare som deltog men dessa ansvarar för samma förskoleklass. Vi valde att utgå från kvalitativa metoder som semistrukturerad intervju och observation. Deltagarna observerades först i sin verksamhet under ett tillfälle med matematik, i anslutning till detta tillfälle genomfördes intervjuerna med förskollärarna. Frågeställningar som studien fokuserat på är: - Vilket matematikinnehåll anser förskollärare är centralt att arbeta med i förskoleklass? - Vad arbetar förskollärare med i matematik i sin förskoleklass? - På vilket sätt arbetar förskollärare och elever med matematik? - Hur skapar förskollärare intresse för matematik i förskoleklass? Resultatet visade att förskollärarna lade stor vikt på områdena grundläggande aritmetik och geometri. De poängterade också att språket var en viktig del i deras verksamhet eftersom större delen av eleverna är flerspråkiga. Deras arbetssätt utgick till stor del från lek, skapande verksamhet, vardagssituationer, elevnära kontexter, teman, intressen. Arbetssättet fick vara ett redskap för att skapa intresse. De planerade sin matematikundervisning utifrån Lpfö 98 och Lgr 11, men en kursplan för förskoleklassen hade underlättat även om deras matematikundervisning till stor del överensstämde med de viktigaste delarna (grundläggande aritmetik och geometri) att arbeta med som Diamantmaterialet tar upp.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33793
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33793_1.pdf (585.8Kb)
Datum
2013
Författare
Engdahl, Anna
Dusky, Maha
Yücel, Nülüfer
Nyckelord
Matematik
Förskoleklass
Läroplan och kursplan
A
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV