dc.contributor.author | Andersson, Ann-Marie | sv |
dc.contributor.author | Hidland, Jenny | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33796 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att ta reda på hur IKT används i arbetet med elever i behov av
särskilt stöd i några olika grundskolor. Frågeställningarna är hur IKT används i samband med
arbete för elever i behov av särskilt stöd. Vilka program och hjälpmedel används vid de
studerade skolorna och hur dessa bidrar till lärande. Vi valde att göra en kvalitativ
undersökning med intervjuer och observationer som datainsamlingsmetoder. Vi intervjuade
sju specialpedagoger om hur de använder IKT i undervisningen med elever i behov av särskilt
stöd och vi observerade sex elever i årskurs 4-6 när de använde sig av dessa hjälpmedel.
Resultatet av studien visade att specialpedagogerna använder sig av olika IKT-hjälpmedel
beroende på vilket stödbehov eleven i fråga har. Specialpedagogerna som vi intervjuade
använder sig av datorer, Ipad och gummidatorer som hjälpmedel för elever i behov av särskilt
stöd. De använder olika programvaror som talböcker, Symwriter, Multix och Matteva på
datorerna och på Ipad använder de sig av olika appar som bör tillgodose elevernas behov.
Resultatet visade även att IKT används som ett hjälpmedel för att öva på exempelvis
finmotorik, läsning och matematik samt för att stödja koncentrationen hos elever i behov av
särskilt stöd. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.subject | hjälpmedel | sv |
dc.subject | elever i behov | sv |
dc.title | IKT som ett hjälpmedel i grundskolans tidigare åldrar-för elever i behov av särskilt stöd | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |