Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Ann-Mariesv
dc.contributor.authorHidland, Jennysv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33796
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att ta reda på hur IKT används i arbetet med elever i behov av särskilt stöd i några olika grundskolor. Frågeställningarna är hur IKT används i samband med arbete för elever i behov av särskilt stöd. Vilka program och hjälpmedel används vid de studerade skolorna och hur dessa bidrar till lärande. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning med intervjuer och observationer som datainsamlingsmetoder. Vi intervjuade sju specialpedagoger om hur de använder IKT i undervisningen med elever i behov av särskilt stöd och vi observerade sex elever i årskurs 4-6 när de använde sig av dessa hjälpmedel. Resultatet av studien visade att specialpedagogerna använder sig av olika IKT-hjälpmedel beroende på vilket stödbehov eleven i fråga har. Specialpedagogerna som vi intervjuade använder sig av datorer, Ipad och gummidatorer som hjälpmedel för elever i behov av särskilt stöd. De använder olika programvaror som talböcker, Symwriter, Multix och Matteva på datorerna och på Ipad använder de sig av olika appar som bör tillgodose elevernas behov. Resultatet visade även att IKT används som ett hjälpmedel för att öva på exempelvis finmotorik, läsning och matematik samt för att stödja koncentrationen hos elever i behov av särskilt stöd.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjecthjälpmedelsv
dc.subjectelever i behovsv
dc.titleIKT som ett hjälpmedel i grundskolans tidigare åldrar-för elever i behov av särskilt stödsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post