“I think sometimes we lose sight of the point of what assessments are”
dc.contributor.author | Sebraoui, Jonas | sv |
dc.contributor.author | Danielsson, Jonas | sv |
dc.contributor.author | Liffner, Elisabeth | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33797 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning Det finns två huvudsyften med bedömning. En bedömning med ett formativt syfte är en bedömning för lärande. Det innebär att läraren genom sin bedömning ska hjälpa eleven att utvecklas mot målen. En summativ bedömning är en bedömning av lärande. Syftet är att summera kunskaper. Betyg är ett exempel på ett resultat av en summativ bedömning. Vi har genomfört en kvalitativ intervjuundersökning med pedagoger och elever. Vi har besökt en skola i New York och en skola i Göteborg. På skolorna har vi intervjuat lärare som är verksamma i årskurs tre till fem och elever som går i årskurs fem. Lärarintervjuerna riktade sig mot hur lärarna bedömer. Elevintervjuerna berörde hur de påverkas av lärares bedömningar. Syftet med metodvalet var att få svar på våra frågeställningar: om pedagogerna har en formativ eller summativ syn på bedömning? hur man arbetar med formativ bedömning? Vilka likheter och skillnader det finns mellan skolorna vi har besökt. Resultatet av vår studie visade att de lärare vi intervjuade hade en formativ syn på bedömning. Eleverna på skolan i New York förstod att lärarna har både formativa och summativa syften med sin bedömning. I Göteborg dominerade den formativa synen bland eleverna. Genom att arbeta formativt blev bedömning en kontinuerlig del av undervisningen som användes med syfte att hjälpa eleven. Vår förhoppning med denna studie var att belysa lärares syn på bedömning samt visa exempel hur pedagoger kan arbeta med formativ bedömning. Tidigare forskning visar att formativ bedömning främjar elevens lärande. Formativ bedömning förklaras ofta genom tre processer: var är eleven? vart ska eleven? hur kommer eleven dit? Det finns inte någon allmängiltig mall för hur lärare ska arbeta med formativ bedömning. Det innebär att arbetet med formativ bedömning ser olika ut på olika skolor och klassrum. Det behövs enligt skolverket mer forskning om hur lärare bedömer sina elevers kunskaper. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Formativ bedömning | sv |
dc.subject | summativ bedömning | sv |
dc.subject | feedback | sv |
dc.title | “I think sometimes we lose sight of the point of what assessments are” | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |