dc.contributor.author | Selin, Veronica | sv |
dc.contributor.author | Persson, Madelene | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33804 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolans
demokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till förskolans
läroplan. En central del i läroplanen för förskolan är det demokratiska uppdraget som pedagogerna skall tillämpa.
I läroplanen betonas vikten av att lägga grunden för ett demokratiskt synsätt redan i förskolan och därmed har
detta ämne stor betydelse för läraryrket.
Studien har genomförts med utgångspunkt i kvalitativa samtalsintervjuer med fem verksamma förskollärare.
Intervjuerna genomfördes individuellt för att få var och ens spontana tankar kring det aktuella ämnet. Då de även
spelades in transkriberades materialet för att få ett vidare perspektiv.
Resultatet visar att våra respondenter säger sig arbeta på liknande sätt med det demokratiska uppdraget som
förskolan har. Deras synsätt på barn samt deras metoder för att göra barnen delaktiga var genomgående lika. De
menade att om man är tillräckligt lyhörd och tar till sig det som barn uttrycker på olika sätt, genom både verbal
och kroppslig kommunikation skapas goda förutsättningar för demokrati. Metoder för att uppnå detta sker
exempelvis genom observationer, intervjuer och enkäter. Respondenterna lyfte fram aspekter som alla barns lika
rätt till delaktighet och inflytande och menade att trygghet och respekt var två nyckelord i detta arbete. Samtliga
respondenter gav uttryck för att de utgår från det kompetenta barnet och menar att lika väl som barnen lär av de
vuxna, lär de vuxna sig av barnen. En viktig slutsats av studien var att förskollärarnas barnsyn har stor betydelse
för hur mycket delaktighet och inflytande barnen har i sin vardag på förskolan. Ser pedagogerna barnen som
subjekt som själva känner sina upplevelser bäst, både lyssnar de till barnen samt tar det barnen säger på allvar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Demokrati | sv |
dc.subject | delaktighet | sv |
dc.subject | inflytande | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.title | Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |