• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillsammans för en god lärmiljö mot kränkning och mobbning

Abstract
Syftet med vårt examensarbete var att se hur lärarna på vår skola arbetade med att skapa en god lärmiljö för alla elever och hur de i sin tur arbetar i praktiken med att förebygga kränkande handling. I vår kvalitativa studie försökte vi få svar på vilka metoder och förhållningssätt som lärarna utgick från i sin dagliga verksamhet. Vi tittade närmare på hur lärarna på skolan samverkar med föräldrar, men även vad de ser som hinder och möjligheter på sin arbetsplats. Studien genomfördes på en skola öster om Göteborg där vi valde att intervjua fyra lärare var, totalt åtta stycken från grundskolans yngre åldrar. Vi valde att sammanställa våra svar under olika rubriker och utifrån dessa utförde vi våra analyser. I vårt resultat har vi fått fram samstämmiga svar om vilka metoder som lärarna använder sig av för att skapa en god lärmiljö på skolan, där kränkande handling tas upp direkt och är något som man ser allvarligt på. Vi har även kunnat se att likabehandlingsplanen är väl förankrad då detta är ett dokument som lärarna själva är med och skapar tillsammans med rektorn. Likabehandlingsplanen utgår från ett professionellt språk och vilar på systemteoretiska grunder, vilket innebär att lärarna visar respekt mot eleverna, hög grad av delaktighet hos eleverna både när det gäller att utforma ordningsregler eller undervisningsunderhåll. Att använda sig av systemteorier i praktiken handlar för lärarna om att vara tydlig i sitt ledarskap, skapa trygghet hos alla elever. På skolan vill man visa att alla elever ingår i skolans system, och att alla elever har möjlighet att påverka och göra skillnad.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33806
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33806_1.pdf (875.7Kb)
Date
2013
Author
Jansson, Lisa
Lukcec, Luka Hrvoje
Keywords
systemteorier
lärmiljö
kränkning,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV