dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att jämföra hur lärare och specialpedagoger uppfattar
ansvarsfördelningen i samarbetet kring specialpedagogiska behov, samt undersöka hur
deras perspektiv stämmer överens med styrdokumenten. Vi har genomfört sju
djupintervjuer med fyra svensklärare, två specialpedagoger och en speciallärare, som är
verksamma på tre skolor (både högstadiet och gymnasiet) om deras uppfattning om
samverkan, ansvarsfördelning och intressekonflikter mellan lärare och specialpedagoger
i arbetet kring elever med stödbehov. Vi har influerats av fenomenografi för att ta reda
på om det finns några eventuella skillnader i deras sätt att uppfatta lärares och
specialpedagogers skyldigheter i detta arbete och därefter jämfört dessa uppfattningar
med vad som står i styrdokumenten.
Resultatet visar för det första en tendens till att det råder osäkerhet gällande
specialpedagogers uppdrag. Några intervjudeltagare ansåg att specialpedagogen fyllde
en oklar funktion, medan andra frustrerades över att lärare ofta förväntar sig att
specialpedagoger ska arbeta som en speciallärare, det vill säga nära eleverna. Denna
slutsats bekräftas av tidigare forskning. För det andra visar resultatet att de flesta
intervjudeltagare inte är medvetna om lärarnas skyldighet att identifiera och hantera
specialpedagogiska behov, vilket är ett av målen i ämneslärares examensordning. Detta
tycks också leda till att lärare ofta skjuter över ansvaret för elever med stödbehov på
specialpedagogen.
1 | sv |