• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ämnesintegration, ett didaktiskt val?

Abstract
Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbete med ämnesintegration emellan gymnasiegemensamma ämnen och yrkesämnen på bygg- och anläggningsprogrammet vid en gymnasieskola. Studiens frågeställningar var: Hur beskrivs ämnesintegrerat arbete av lärarna? Vilka problem och möjligheter upplever lärarna med ämnesintegrerat arbete? Hur påverkar ämnesintegrationen eleven studiemässigt, enligt lärarna? Vårt intresse för ämnesintegrerat arbete kommer från att vi uppfattar att elever i yrkesförberedande utbildningar inte alltid förstår vikten av att besitta kunskaper i programgemensamma ämnen. För att studera området valde vi att intervjua yrkeslärare och ämneslärare om deras erfarenheter och upplevelser av arbete med ämnesintegration mellan programgemensamma ämnen och yrkesämnen. För oss har det varit viktigt att ta reda på om lärarna anser att eleverna har större chans att lyckas i olika ämnen när de arbetar med ämnesintegrerat arbetssätt än vid ämnesfokuserat arbetssätt. Vi valde att använda oss av kvalitativ metod med djupintervjuer. Intervjuerna bandades, transkriberades och analyserades. Ramfaktorsteori och didaktikbegreppet har används för att rama in studien och analysera resultatet Resultatet visade att lärarna generellt är mycket positiva till ämnesintegration som pedagogisk metod. Resultatet visade också att ämnesintegration är tidskrävande för lärare samt att arbetssättet ställer krav på god samarbetsförmåga. Det visade sig också att ämnesintegration är olika metoder som används ständigt av ett antal lärare. Några av lärarna anser att ramarna inte tillåter ämnesintegration i alla delar. Resultatet visade en oenighet gällande vilken grund ämnesintegration bör ta sin utgångspunkt i, yrkeslärarna menade att det måste ske med ett karaktärsperspektiv, här menade ämneslärarna att det går lika bra att ta sin utgångspunkt i ett gymnasiegemensamt ämne. Studien visar också att elever med svårigheter i skolan klarar uppgifterna bättre genom ämnesintegration.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33810
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33810_1.pdf (681.9Kb)
Date
2013
Author
Edberg, Staffan
Ivarsson, Helena
Kristensson, Peter
Keywords
Ämnesintegration
Didaktik
Erfarenheter
Yrkeslär
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV