Ämnesintegration, ett didaktiskt val?
Abstract
Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbete med ämnesintegration emellan
gymnasiegemensamma ämnen och yrkesämnen på bygg- och anläggningsprogrammet vid en gymnasieskola.
Studiens frågeställningar var: Hur beskrivs ämnesintegrerat arbete av lärarna? Vilka problem och möjligheter
upplever lärarna med ämnesintegrerat arbete? Hur påverkar ämnesintegrationen eleven studiemässigt, enligt
lärarna? Vårt intresse för ämnesintegrerat arbete kommer från att vi uppfattar att elever i yrkesförberedande
utbildningar inte alltid förstår vikten av att besitta kunskaper i programgemensamma ämnen. För att studera
området valde vi att intervjua yrkeslärare och ämneslärare om deras erfarenheter och upplevelser av arbete med
ämnesintegration mellan programgemensamma ämnen och yrkesämnen. För oss har det varit viktigt att ta reda
på om lärarna anser att eleverna har större chans att lyckas i olika ämnen när de arbetar med ämnesintegrerat
arbetssätt än vid ämnesfokuserat arbetssätt. Vi valde att använda oss av kvalitativ metod med djupintervjuer.
Intervjuerna bandades, transkriberades och analyserades. Ramfaktorsteori och didaktikbegreppet har används för
att rama in studien och analysera resultatet Resultatet visade att lärarna generellt är mycket positiva till
ämnesintegration som pedagogisk metod. Resultatet visade också att ämnesintegration är tidskrävande för lärare
samt att arbetssättet ställer krav på god samarbetsförmåga. Det visade sig också att ämnesintegration är olika
metoder som används ständigt av ett antal lärare. Några av lärarna anser att ramarna inte tillåter ämnesintegration
i alla delar. Resultatet visade en oenighet gällande vilken grund ämnesintegration bör ta sin utgångspunkt i,
yrkeslärarna menade att det måste ske med ett karaktärsperspektiv, här menade ämneslärarna att det går lika bra
att ta sin utgångspunkt i ett gymnasiegemensamt ämne. Studien visar också att elever med svårigheter i skolan
klarar uppgifterna bättre genom ämnesintegration.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Edberg, Staffan
Ivarsson, Helena
Kristensson, Peter
Keywords
Ämnesintegration
Didaktik
Erfarenheter
Yrkeslär
Language
sv