Utomhuspedagogik i förskolan. En intervjustudie med fyra förskollärare.
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur man med hjäp av utomhuspedagogik kan göra utomhusvistelsen
meningsfull för barn på förskolan då det kan vara den enda utevistelsen barn har under en dag. Vidare vill vi
undersöka hur förskollärare anser att de arbetar utomhus och hur de upplever att de kan arbeta för att uppnå
målen i Lpfö98 vid utevistelsen.
Vi har valt att att utföra kvalitativa samtalsintervjuer med fyra olika förskollärare på två olika förskolor i
kranskommuner till Göteborg. Förskollärarna är kvinnor mellan 5 – 63 år med olika utbildningar och olika
antal år inom yrket. Vi har kommit i kontakt med dessa förskollärare genom VFU och vikariat. Ingen av de två
förskolorna är profilerade som utomhusförskolor. Intervjuerna utfördes enskilt på varje förskollärares arbetsplats
med hjälp av ljudupptagning.
Resultatet visar på förskollärares olika uppfattningar av begreppet utomhuspedagogik. Vissa ser det som ett
komplement till den traditionella undervisningen, andra ser utomhuspedagogik som ett likhetstecken med skog
och natur. Intervjuerna uppvisar att förskollärarna är medvetna om hur man som förskollärare kan göra
utevistlesen meningsfull dock varierar förskolläranas förförståelse för begreppet utomhuspedagogik vilket
resulterar i olika uppfattningar om utomhusvistelsen.
I diskussionen kommer vi diskutera resultatet i förhållande till den teoretiska genomgången och uppsatsen
avslutas med vilken betydelse för läraryrket denna uppsats kan ha. Då utevistelsen har stor betydelse i förskolan
vill vi uppmärksamma det faktum att det finns en pedagogik som som stödjer och verkar för att göra
utomhusvistelsen meningsfull, och genom att arbeta ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv kan läroplanens
intentioner levandegöras och utevistelsen blir meningsfull för barnen. Vi kan konstatera att vårt antagande om
avvaktande pedagoger på utegården inte stämmer överens med resultatet. Vi kom inte fram till de slutsatser vi
trodde oss göra utan förskollärarna var i stor utsträckning medvetna om hur de kan arbeta vid utevistelsen och
göra den meningsfull.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
A Skogbäck, Sofia
Redin, Marie
Keywords
Utomhuspedagogik
Lpfö98
lärande i autentiska mil
Language
sv