Ett redskap i tiden – En studie om hur lärares inställning kan skapa möjligheter respektive hinder.
Abstract
Sammanfattning
Vi har i denna studie undersökt hur lärarnas inställning gällande IKT, kan skapa möjligheter
respektive hinder för lärande i undervisningen. Vi har valt att inrikta oss på lärare som arbetar
i de tidigare åldrarna, skolår F-6. Då vi ser att samhällsutvecklingen går fort framåt, var vi
intresserade av att ta reda på vad lärarna har för inställning till denna utveckling. Vilka
möjligheter och vilka hinder kan skapas av den inställning som präglar lärarna?
För att besvara vårt syfte har vi valt att ta kontakt med lärare på ett flertal skolor i två olika
kommuner. Dessa lärare har deltagit i en frågeundersökning med öppna frågor som vi
sammanställt utifrån våra frågeställningar. Resultatet av studien visade att lärarnas inställning
överlag är positiv till IKT användning. De talade för att IKT ligger i tiden och att det är
samhällsutvecklande. Det framkom även att IKT ökar elevernas lust att lära, då de digitala
verktygen ligger nära deras vardagserfarenheter. Det framkom även att lärarna stötte på
motgångar. Dessa motgångar kunde vara tekniska problem och brist på digitala resurser. Detta
bidrar till att motivationen bland lärarna tryter. Det framkom dock att även de lärarna med
negativ inställning finner möjligheter till lärande med hjälp av digitala verktyg, trots
eventuella hinder.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Molin Dunkel, Sofia
Morell, Anette
Keywords
IKT (Informations- och kommunikationsteknologi)
d
Language
sv