Show simple item record

dc.contributor.authorRaatikainen, Mariasv
dc.contributor.authorSövig, Jennysv
dc.contributor.authorPersson, Sofiesv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33818
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Dokumentationer är ett aktuellt ämne som lyfts fram som en viktig del i verksamheten i diskussioner om förskolan och i koppling till den reviderade läroplanen. Men hur ser då detta viktiga dokumentationsarbete ut i verksamheter? Vad dokumenterar pedagoger, hur dokumenterar de och vad har de för syften med dokumentationerna? Syftet med studien är att undersöka just vad, hur och varför pedagoger dokumenterar i förskolan. Området dokumentation preciseras sedan genom frågor om barns lärande, barns delaktighet, utvärdering och reflektion. Huvudfråga Vad, hur och varför dokumenterar pedagoger i sin verksamhet i förskolan? Metod och material Undersökningen har inspirerats av en fenomenografisk ansats och den teoretiska anknytning vi utgår ifrån är det utvecklingspedagogiska perspektivet. Studiens resultat vilar på intervjuer med åtta förskollärare på sju olika förskolor. Intervjuerna har spelats in, analyserats och kategoriserats för att få fram ett resultat. Resultat Resultatet visar att pedagoger har många olika innehåll, metoder och syften för sina dokumentationer. I resultatet redovisas dokumentationernas innehåll i kategorierna barnssv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDokumentationsv
dc.subjectpedagogisk dokumentationsv
dc.subjectreflektiosv
dc.titleDokumentation i förskolan. En kvalitativ studie om vad, hur och varför förskollärare dokumenterar.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record