dc.description.abstract | Bakgrund
Allergi och annan överkänslighet är vanliga kroniska sjukdomar. Målet med omvårdnaden vid allergi och annan överkänslighet är att individen i görligaste mån skall kunna leva det liv som han/hon vill. Det är oftast ett livslångt lärande och den som utför omvårdnaden måste kunna se patientens sårbarhet, måste lära känna patienten, samt vilja, kunna och ha en möjlighet att hjälpa patienten.
Syfte
Syftet med uppsatsen var att belysa faktorer som patienter anser påverkar omvårdnaden. Ett annat syfte var att relatera resultatet av litteraturöversikten till förhållanden vid astma- och allergimottagningar i öppenvård.
Metod
Litteraturöversikten bygger på en sammanställning av 12 vetenskapliga artiklar. Litteratursökning gjordes i databaserna PubMed och CINAHL.
Resultat
God omvårdnad karakteriseras av att patienten kan delta i och vara aktiv i omvårdnaden. Sjuksköterskor som kan ge god omvårdnad har professionella kunskaper, de tar sig tid att lyssna, att prata, att bry sig om och att vara med patienten. Brister i och otillräcklig information var orsaker till att patienter var missnöjda med omvårdnaden. Oförmåga att visa vänlighet, intresse, hjälpsamhet, omsorg och empati gjorde också att omvårdnaden uppfattades som dålig.
Diskussion
Information och undervisning skall vara utformad så att patienten förstår och känner sig delaktig. Det finns studieresultat som man kan använda och som är till nytta i det faktiska omvårdnadsarbetet och resultatet från litteraturöversikten kan appliceras och gälla för omvårdnad vid astmaallergimottagningar. Både kvalitativ och kvantitativ metod kan användas för att utvärdera vad patienterna anser om omvårdnaden. | eng |