dc.contributor.author | Wallberg, Emelie | sv |
dc.contributor.author | Andreasson, Susanne | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33825 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med vårt examensarbete var att få kunskap i hur pedagoger arbetar med den tidiga
läsinlärningen i årskurs 1. Våra enkäter innehöll två frågeställningar: Den ena frågan var:
Vilka läsinlärningsmetoder menar pedagogen att de använder? och den andra frågan var: Hur
arbetar pedagogerna, enligt dem själva, i den tidiga läsutvecklingen?
Vi har genomfört en enkät där sex pedagoger från fem olika skolor har svarat. Enkäten
delades ut till verksamma pedagoger i årskurs 1 då det är där som den första läsinlärningen
oftast börjar. Vi sammanställde svaren i en tabell där vi tydligt kunde se likheter och
skillnader i hur pedagoger arbetar med den första läsinlärningen. Resultatet visade att
pedagogerna arbetar utefter flera olika metoder i sin läsinlärning beroende på var i
läsutvecklingen eleven befinner sig. Vårt resultat visade också att arbetet med läsinlärningen
inte skiljer sig avsevärt mycket från varandra. De arbetssätt som de flesta pedagoger visar sig
använda sig av i den första läsundervisningen var; läsebok, bokstavsbok samt ”veckans ord”.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Läsinlärning | sv |
dc.subject | LTG | sv |
dc.subject | Witting | sv |
dc.subject | analytisk | sv |
dc.subject | syntetisk. | sv |
dc.title | ”Det viktigaste är att hålla intresset vid liv” – en kvalitativ studie om läsinlärning i årskurs 1 | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |