• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På vilka grunder väljer elever slöjdart?

Abstract
Sammanfattning: Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämne fortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella utvärderingen av grundskolan 003. Ämnesrapport Slöjd Ämnesrapport 53. (005) ger något mer än hälften av Sveriges högstadieskolor eleverna möjlighet att välja vilken av dessa två slöjdarter de vill arbeta med. Nationellt sett gör eleverna könsstereotypa val, där den övervägande delen flickor väljer textilslöjd och pojkar väljer trä- och metallslöjd. På vilka grunder väljer eleverna vilken slöjdart de skall arbeta i? Vi har medelst fokusgruppsamtal och efterföljande bearbetning, delvis grundad på Grundad teori, på två högstadieskolor undersökt vilka grunder eleverna själva uppger. Vi har funnit att könsroller och genuskontrakt har en överväldigande inverkan på elevernas val av slöjdart. Vi anser att skolan bör beakta detta och framledes organisera ämnet och undervisningen så att färre elever gör traditionella och könsstereotypa val.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33834
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33834_1.pdf (323.9Kb)
Date
2013
Author
Asklund, Anna
Dawid, Elias
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV