Vad pysslar de med egentligen?
Abstract
Sammanfattning
Problem, syfte och frågeställningar
Läraryrkets status talas det mycket om i media och på skolor runt om i landet för närvarande. Läraryrket har
under många års tid varit under granskning från både stat och allmänhet. En annan typ av status talas det inte lika
mycket om men likväl känns det som om den existerar. Vi upplever att det finns en skillnad mellan teoretiska
och praktisk/estetiska ämnens status i skolan. Därför ville vi med detta arbete ta reda på följande:
Finns det någon skillnad i status mellan praktisk/estetiska och teoretiska ämnen i grundskolan?
Vilken status har de praktiska/estetiska ämnena i grundskolan enligt lärare och elever?
Vilken status har slöjd respektive idrott och hälsa i grundskolan enligt lärare och elever?
Finns det någon skillnad i status mellan ämnena slöjd samt idrott och hälsa enligt lärare och elever?
Material och metod
För att undersöka detta valde vi att intervjua ett antal lärare med olika ämnesinriktningar. Vi har gjort intervjuer
med både teoretiska ämneslärare såväl som praktisk/estetiska. Eftersom författarnas huvudinriktningar är slöjd
respektive idrott och hälsa föll valet av praktisk/estetiska lärare på just dessa ämnen. Gällande de teoretiska
lärarna försökte vi få så stor spridning på kompetensen som möjligt. Syftet var att ta reda på om det verkligen
förhöll sig så att det finns en statusskillnad mellan de olika ämnena. I anslutning till intervjuerna gjorde vi en
enkätundersökning av elever i årskurs 6-9 på en skola i Västra Götaland. Syftet med enkäten var att ta reda på
om eleverna upplevde att vissa ämnen är viktigare än andra för att på så sätt knyta detta till statusbegreppet.
Analys och resultat
Enligt lärarna existerar en form av osynlig statusskillnad gällande skolans ämnen där svenska, engelska och
matematik står högst i status. Dessa ämnen anses ha varit, och är fortfarande kärnämnen. Det vill säga att utan
betyg i dessa ämnen kan du inte söka till gymnasiet. Även eleverna styrker lärarnas åsikt att dessa tre ämnen är
absolut viktigast. En viss statusskillnad mellan ämnena idrott och hälsa och slöjd kan även skönjas då det i
enkätresultatet visar sig att eleverna tycker att idrott och hälsa är det roligaste skolämnet på schemat. Ämnet
slöjd hamnar längre ner på skalan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Carter, Gunilla
Johannesson, Jenny
Keywords
Idrott
slöjd
status
teoretiska ämnen
praktiska
Language
sv