• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bild - en studie om bild och bildintegrering

Abstract
Sammanfattning I vårt examensarbete har det övergripande syftet varit att undersöka om, hur och i vilken omfattning pedagoger integrerar bildämnet i övrig undervisning och vilka konsekvenser detta kan medföra för elevens lärande, enligt pedagogerna. Vi vill även undersöka om de har ändrat sitt arbetssätt efter införandet av Lgr 11. Vår studie belyser även pedagogernas inställning till bildämnet. Vi har utfört och använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer, som utgör grunden för vår analys och diskussion. Våra informanter består av fyra grundskolelärare och en fritidspedagog, verksamma i årskurser mellan ett och fem. Resultatet av intervjuerna visar på att flertalet av pedagogerna använder sig av bild som ett medierande verktyg, ett sätt att förstärka och hjälpa till i inlärningsprocessen hos eleverna. Det framkom också i studien att samtliga pedagoger integrerar bild frekvent i sin undervisning och de betonar vikten av att eleverna behöver bli visuellt läskunniga, speciellt då vi lever i ett mediesamhälle. Gemensamt för alla pedagoger var även deras uppfattning om betydelsen av att vara utbildad i ämnet bild, både för att förstärka ämnets legitimitet men även för sin egen roll som kompetent pedagog. Resultatet påvisar även att samtliga pedagoger ställer sig positiva till ämnesintegrering och dess betydelse för helheten i lärandet. Sidaav 38
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33837
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33837_1.pdf (790.3Kb)
Date
2013
Author
Jansson Nilsson, Hanna
Alm, Carina
Keywords
bildämnet
integrering
mediering
visuell läskunn
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV